zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bavaria-bier moet naam veranderen

Bavaria-bier

20 maart 2006 - Bavaria bier moet in Beieren wellicht zijn naam veranderen. Hoewel Bavaria als merknaam is gedeponeerd, blijft het onzeker of de nieuwe EU-regels voor beschermde streeknamen het gebruik van het merk Bavaria overal toestaat. Bavaria is de Latijnse en Engelse naam voor Beieren, de Duitse staat rond München.

Minister Veerman (Landbouw) kwam maandag in Brussel vergeefs op voor het Brabantse bierbedrijf. Hij greep de kans bij een nieuwe versie van de EU-regels voor geografische aanduidingen. De minister stemde als enige tegen. "Het kan niet zo zijn dat een gerenommeerd bierbedrijf zijn geregistreerde naam moet veranderen voor een streek", zei Veerman na afloop.

Rechtsgevoel


"Het druist in tegen elk redelijk rechtsgevoel." De tegenstem van Veerman had echter geen effect, omdat alle andere ministers voor stemden. "We blijven met de Europese Commissie zoeken naar een oplossing", aldus Veerman.

Vijf miljoen
Bavaria in het Brabantse Lieshout brouwt vijf miljoen hectoliter bier per jaar. Het gerstenat gaat naar zo'n honderd landen in de wereld, aldus de website van het familiebedrijf. Een rechter in München oordeelde in 2004 dat Bavaria zijn naam moet wijzigen. Het bedrijf heeft daartegen hoger beroep ingesteld. De werking van de rechterlijke uitspraak uit München is daardoor opgeschort. In andere streken heeft het bedrijf soortgelijke zaken gewonnen.

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Jack Boes  |   | 
21-03-2006
 | 
09:03 uur
Hier zie je andermaal de negatieve effecten van de europese regelzucht op het vrije ondernemerschap.

De naam Bavaria is niet alleen een biermerk, het de is de naam van een zeer succesvol familiebedrijf dat al eeuwenlang een een kwaliteitsproduct levert. De naam Bavaria staat ergens voor, het is een belangrijke onderdeel van de geschiedenis en identiteit van dit bedrijf. Dat kun je nooit veranderen zonder dat dit een bedrijf veel schade kost.

Jack Boes
M.G.P. Kornblum  |   | 
21-03-2006
 | 
09:33 uur
Er is door Bavaria aan alle internationale rechtsregels voldaan bij het kiezen van hun merknaam.
Ik vind ook dit weer een van de duidelijke nadelen van de EU. Wanneer Europa tot een eenheid moet wil raken dan kan men alleen dergelijke naamstoepassingen verbieden wanneer lokale verbanden indruisen tegen aantoonbaar oudere belangen.
heer M Nobelen  |   | 
21-03-2006
 | 
10:35 uur
Waar gáát dit over? Lang Leve Het Ene Europa. Ik heb op weg naar de wintersport nog nooit een bord gezien' Wilkommen in Bavaria'. Wel een bord 'Wilkommen in Baiern'.
Ik hoop voor de brouwerij dat dit geneuzel overwaait. Moet je anders eens kijken wat dat gaat kosten!
Ton Spamer  |   | 
8-09-2007
 | 
10:02 uur
Hoe is de bavariabrouwerij aan de naam Bavaria gekomen en wanneer?
mevrouw FJM Lamers  |   | 
10-09-2007
 | 
10:18 uur
Even gegoogled:

wikipedia:


In 1925 richtten de drie gebroeders Frans, Piet en Jan Swinkels de firma Gebroeders Swinkels op. Voor de brouwerij kozen ze de naam 'Bavaria', een verwijziging naar het 'Beiersch bier', zoals ondergistend of Pilsener bier toen vaak werd genoemd, Dit in tegenstelling tot het tot dan toe gebruikelijke gerstenbier.

Ik sta geheel achter ''onze brabantse brouwerij''.
anders gewoon een r ertussen
Bravaria voor brabant.
Of met een knipoog naar bravour of met een knipoog naar de registratie r.
Tamara van Zantvoort  |   | 
10-09-2007
 | 
12:46 uur
Ik heb het voor je opgezocht Ton:

In 1719 opgestart door Laurentius Moorees maar nog niet onder de naam Bavaria. Hoogst waarschijnlijk waren er al eerder activiteiten en ze denken in 1680.

In 1925 werd het officieel Bavaria genoemd en dat is een verwijzing naar het 'Beiersch bier'.

Lang leve Wikipedia hahaha
Ton  |   | 
10-09-2007
 | 
15:47 uur
Door dergelijke Europees optreden zie ik mijn oordeel over DIT 1 Europa bevestigd.

Heeft men in Brussel geen belangrijkere zaken te doen?

Ik stoor me enorm aan dergelijke Europeese onzin. Ze kunnen zich daar beter richten op zaken van grotere importantie lijkt mij. Ik denk ook wel dat dit gebeurt trouwens maar ik vrees dat dergelijke futuliteiten gebruikt worden om de aandacht af te leiden van de werkelijk belangrijke beslissingen op Europees niveau waarin uit tactische overwegingen waarschijnlijk minder ruchtbaarheid aan wordt gegeven.

Notabene: voor Bavaria (het biermerk) vind ik dit absoluut geen futiliteit. Persoonlijk denk ik dan ook dat Europa is doorgeslagen in zijn regelzucht achter de comma. Moeten wij nu ook de merknaam ''Gouda'' of ''Limburgse kaas'' voor kaas uit het buitenland gaan verbieden of Pils voor het bier dat niet afkomstig is uit Pilzen (CZ) of Indische rijsttafel?
Was het niet dat ik het spijtig vind voor Bavaria bier dan vind ik het nog geen reactie waard.

Van al dat Europees gedoe vind ik enkel de eenheid van munt en het wegvallen van de grenscontrole positief. Verder denk ik met weemoed terug aan de Benelux en de E.E.G/ E.G.K.S. maar ik ben natuurlijk geen multinational. De voordelen van de EU vallen voor mij persoonlijk in het niet bij de nadelen.

Hoe zou je Bavaria anders kunnen noemen? Brabantia? Of krijgen we dan weer sores met de belgen in Belgisch Brabant of de maker van huishoudelijke toestanden? BahBah!

Groet,

Ton

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10