zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eén op de drie bedrijven negatief in de media

15 maart 2002 - Eén op de drie grote Nederlandse bedrijven heeft in 2001 met laakbaar gedrag de dagbladen gehaald. Meer dan een kwart van de berichten gaat over fraude.

Dat blijkt uit onderzoek van Ethicon, het wetenschappelijk ethiekcentrum van de Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit).



Vooral de beursfraude en de bouwfraude kregen veel belangstelling. Andere veel belichte incidenten betroffen het negeren van veiligheidsvoorschriften, het maken van prijsafspraken en het handelen met voorkennis. Schending van mensenrechten, seksuele intimidatie, belangenverstrengeling en milieuvervuiling komt in circa vijf procent van de krantenberichten over incidenten aan de orde.

Eén op de zeven berichten bevat positief nieuws. Vooral Shell kreeg veel positieve aandacht op het gebied van maatschappelijk ondernemen. Opvallende uitkomst van het onderzoek is, dat na de aanslagen van 11 september de negatieve aandacht voor bedrijven meer dan een maand lang is gehalveerd. Maar in de laatste twee maanden van het vorig jaar zijn juist de meeste berichten verschenen over bedrijven die tegen de lamp zijn gelopen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10