zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ondernemers worden gestimuleerd om kartels te 'verklikken'

5 maart 2002 - De Nederlandse Mededelingsauthoriteit (NMa) heeft voorstellen gelanceerd over de manier waarop clementie zal worden betracht met bedrijven die 'klikken' over kartels. Door dit te doen kunnen ondernemingen boetes geheel of gedeeltelijk ontlopen.

Een onderneming die bij het nieuwe Clementiebureau van de NMa als eerste komt met een melding over een kartel en openheid geeft, is verzekerd van volledige boetevrijstelling. Als er al een onderzoek gaande is, dan kan de boete voor de aanbrenger tussen de 50 en 100 procent liggen.



Er is wel een aantal regels aan het klikken verbonden. Zo mag de melder niet zelf initiatiefnemer zijn van de onderlinge bedrijfsafspraken of daarin een leidende rol vervullen. Als dat wel het geval was, of de melder is niet de eerste, dan kan gerekend worden op een 'beloning' van 10 tot 50 procent van de boete.
Het nu door de NMa voorgestelde systeem is sterk vergelijkbaar met de in februari gepubliceerde regeling van de Europese Commissie.
Bij een vergelijkbaar systeem in Groot-Brittannië zijn er in het eerste jaar (1998) dat deze de regels werd toegepast direct zeven onderlinge afspraken gemeld.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10