zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bouw-cao zet aan tot fraude

28 februari 2002 - De mogelijkheid tot het maken van prijsafspraken in de bouw, een praktijk die nu door een parlementaire enquêtecommissie wordt onderzocht, blijkt al jaren in de bouw-CAO te zijn vastgelegd. De passage in de arbeidsovereenkomst waarin wordt opgeroepen om vóór de aanbesteding van een project prijsafspraken te maken is in strijd met de Mededingingswet.

De bouw-CAO is in 1993 tot stand gekomen door toedoen van de werkgevers en werknemers in de bouw. Het ministerie van Sociale Zaken heeft de CAO algemeen bindend verklaard.



Zowel de FNV Bouw, die namens de werknemers met de CAO instemde, en de AVBB, de organisatie voor werkgevers in de bouw, erkent dat de passage nooit in de arbeidsovereenkomst opgenomen had mogen worden. Werkegevers en werknemers vinden dat de tekst zo snel mogelijk aangepast moet worden. Eind maart komen de partijen bijeen om te praten over een nieuwe CAO.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
 Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
 Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
 
 
 
reacties
 
Jan  |   | 
16-04-2021
 | 
08:57 uur
Vreemd dat nu blijkt dat het maken van prijsafspraken gewoon in de bouw-CAO blijkt te staan. Hiervan is de afnemer vaak de dupe. Ik hoop dan ook dat er snel wat veranderd, aangezien we de bouw hard nodig hebben voor de bouw van nieuwe huizen en wegen.
Peter  |   | 
7-11-2021
 | 
15:13 uur
Vreemd dat deze CAO er doorheen is gekomen, omdat er dingen in staan die in strijd zijn met de wet. Hopelijk komt de bovenste steen boven en wordt deze mogelijk tot het maken van prijsafspraken uit de CAO gehaald.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (1) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
top10
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
100 procent remote werken de nieuwe standaard
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers
Financieel managers staan steeds vaker open voor factoring
IT-besluitvormer denkt dat bedrijven besparen op cyberbeveiliging ten gunste van andere doelstellingen
Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
meer top 10