BOB-reclame slaat aan ondanks ongezond leefgedrag jongeren
25 februari 2002 -
De resultaten van de alcoholcampagne Bob (bewust onbeschonken bestuurder) zijn hoopvol te noemen. Bob is geen traditionele anti-alcoholcampagne, geen actie met het vingertje, aldus Koninklijke Horeca over het succes van de campagne.
In de horeca is Bob na de euro het gesprek van de dag en dat is beduidend sneller dan de campagnemakers hadden verwacht.
Het goede nieuws komt op een moment dat het Rijksinsituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) een rapport heeft gepubliceerd waaruit blijkt dat jongeren in Nederland erg ongezond leven. Juist ondanks allerlei campagnes, aldus het RIVM. Zo rookt 44 procent van de jongeren tussen de 15 en 19 jaar. Bijna 40 procent drinkt regelmatig meer dan vijf glazen alcohol en het gebruik van softdrugs is de laatste tien jaar met 30 procent gestegen. In sociaal lagere klasses is het ongezonde leefgedrag aanmerkelijk hoger.
Ik vind dat er BOB recalmes moeten zijn maar dat je op de achtergrond dan straalbezoepen jongeren hoort vind ik contraproductief. Je mag dus straalbezopen worden als er maar een BoB is? Gezien het gegeven dat het in Nederland blijkbaar als 'normaal'wordt ervaren dat je je reglematig klemzuipt wil nog niet zeggen dat je daar in campagnes in mee moet gaan. We zouden veel meer andere boodschappen ten aanzien van excessief alcoholgebruik moeten uitzenden. (en dan maar eens vergeten wat die alcohol ons belastingtechnisch oplevert.(Korte termijn.Als dat een rol speelt) Alcohol is een gigantische schadepost in onze samenleving en de oorzaak van heel veel gezondheidsschade waar we nu met de zorgkosten zeker een punt hebben. (lange termijn) Groter, en veel groter dan die van alle andere drugs samen. Hoe blind kunnen we zijn. Volgens mij is dit een ook interessant etisch vraagstuk. En nog een schepje: Mensen aanzetten tot ecsessief gebruik? Is dat strafbaar?