zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Accountantsverklaring is waardeloos'

21 februari 2002 - Een accountansverklaring zegt helemaal niets over de jaarrekening van een bedrijf en heeft dan ook geen enkele waarde. Accountants zijn vergelijkbaar met cipiers, die betaald worden door de gevangenen.

Ddat vindt Pieter Lakeman van de Stichting Onderzoek Bedrijfs Informatie (SOBI) in HP/De Tijd.



Lakeman volgt al jarenlang de gang van zaken bij grote bedrijven op de voet en zoekt onregelmatigheden in de jaarrekening van deze bedrijven. Onlangs dwong zijn stichting nog af dat KPN meer openheid moest geven over de rol van de overheid bij de emissie van nieuwe aandelen. Ook andere juridische processen voerde hij met succes.

Volgens Lakeman voert een accountant niet langer een controle uit, maar beschermt de accountant slechts de manager van kritische vragen van aandeelhouder en ondernemingsraad.

Volgens Lakeman zijn de topmannen van de vijf grote accountantskantoren zoals KPMG en PriceWaterhouseCoopers 'kapotjesverkopers' geworden. Ze verkopen volgens hem lucht en loodsen vriendjes naar binnen. De belangen van de accountantskantoren worden daardoor zo groot, dat de klant ze gemakkelijk onder druk kan zetten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10