11 februari 2002 -
De effectiviteit van advertentiecampagnes kan significant stijgen door de inzet van online media. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van de Advertising Research Fountation, Het Interactive Advertising Bureau (IAB) en webportal MSN.
Het onderzoek, een van de eerste waarin online adverteren is bestudeerd in samenhang met een totale advertentiecampagne, werd uitgevoerd in samenwerking met Unilever Home & Personal Care.
Conclusies van het onderzoek luiden onder meer dat voor consumentenmerken een verhoging van online adverteren een verbetering in brand awareness en aankoopintentie laat zien. Verder blijkt dat online adverteren de effeciviteit van branding een impuls kan geven. Zo zorgde het verhogen van het aantal online impressies van 6 naar 12 gedurende zes weken voor een verhoging van de effectiviteit van de branding van Dove Nutrium Bar met 42 procent. Ten opzicht van RTV en print blijkt online adverteren over het algemeen goedkoper te zijn.
IAB heeft besloten op grond van deze resultaten een vervolgstudie te doen met meer dan 15 uitgevers en zes grote merken.