zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Prestatieloon heeft nauwelijks effect op werknemer

5 februari 2002 - Prestatiebeloning heeft nauwelijks effect op werknemers. Dit blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van KPMG Consulting onder 230 grotere bedrijven en overheidsinstellingen in Nederland.

Bij slechts 30 procent van de organisaties die variabel belonen hebben ingevoerd, is de prestatie van de werknemers volgens het onderzoeksbureau daadwerkelijk verbeterd. Ongeveer tweederde van de bedrijven en instellingen kende een vorm van beloning die bestaat uit een vast gedeelte en een variabel deel, dat afhankelijk is van de prestatie van de medewerker. Volgens KPMG vinden leidinggevenden het lastig om verschillen te maken tussen werknemers. Dat frustreert het succes van variabel belonen.



Verder blijkt uit het onderzoek dat prestatiebeloning zelden over de hele linie binnen een organisatie wordt doorgevoerd. Het systeem is vooral op hogere functies gericht. In bedrijven en instellingen waar variabele beloning wel voor alle werknemers geldt, blijkt bovendien dat slechts een klein deel er ook daadwerkelijk mee te maken krijgt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10