20 januari 2002 -
Persoonlijke effectiviteit heeft alles te maken met anderen. Vinden mensen een manager onsympathiek, dan krijgt hij eenvoudigweg minder van ze gedaan.
Persoonlijke effectiviteit heeft alles te maken met anderen. Vinden mensen een manager onsympathiek, dan krijgt hij eenvoudigweg minder van ze gedaan. Iemand die aardig wordt gevonden, is effectiever en succesvoller. Al in de jaren '30 stelde Dale Garnegie de volgende zes universele principes op, zo meldt de website SalesQuest.
Principe 1: Wees oprecht geïnteresseerd in andere mensen Mensen stellen het op prijs als u oprecht belangstelling voor ze toont. Laat uw ego eventjes met rust en ga serieus in op wat de ander te vertellen heeft.
Principe 2: (Glim)lach Vrolijke mensen zijn leuker dan norse mensen. Een glimlach op uw gezicht toveren is niet moeilijk en het kost niets.
Principe 3: Onthoud iemands naam Wat doet u als u op straat plotseling uw naam hoort roepen? U kijkt om! Onthoud altijd de naam van uw relaties.
Principe 4: Luister goed en laat iemand over zichzelf te vertellen Wellicht het belangrijkste principe. Door goed te luisteren en mensen aan te moedigen over zichzelf te vertellen toont u belangstelling. De ander voelt zich gewaardeerd. Bijna niemand heeft tegenwoordig nog tijd om te luisteren. Als u het wel doet scoort u extra bonuspunten!
Principe 5: Spreek over de interesses van de ander Verdiep u in de interesses van de ander en ga na waarmee u hem of haar kunt helpen.
Principe 6: Geef de ander het gevoel dat hij belangrijk is De belangrijkste persoon in uw leven bent u zelf! Dat geldt ook voor iedere ander. Laat oprecht merken dat u iemand belangrijk vindt.