zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Minister De Vries: 'Overheid moet niet klantgericht werken'

16 januari 2002 - De overheid kan niet zonder meer vergeleken worden met ondernemingen, en burgers niet met klanten. Dat zei minister De Vries van Binnenlandse Zaken (PvdA) woensdag op de conferentie Sturing en Verantwoording en Rekenschap bij de Overheid in Rotterdam.

Hij zei dat 'we erg moeten uitkijken' met het ten voorbeeld stellen van de bedrijfsvoering van ondernemingen aan de interne organisatie van de overheid. Volgens hem verschillen de taken, verantwoordelijkheden en doelstellingen van de overheid met die van ondernemingen en daarom is de stelling dat de overheid 'klantgericht' moet werken ook discutabel.



Het begrip klant levert voor de publieke sector problemen op. Want, zo vraagt De Vries zich retorisch af, welke burger is de klant van de overheid? 'De supermarkt richt zich met een bepaald product op een bepaald segment van de markt. Maar veel programma's van de overheid zijn juist gericht op de behoefte van iederéén.' Bovendien: een belangrijk verschil tussen overheid en onderneming is dat je vrijwillig klant wordt van een bedrijf, terwijl een inwoner van een land niet kan kiezen of hij wel of niet belasting betaalt, aldus De Vries.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10