zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuw: na de yup en de dinki is er nu de BoBo

7 augustus 2001 - Marketeers delen de wereld graag in groepen. Oftewel, lang leve de dinkies, de homo’s, de nouveau riches, de senioren of de etnische minderheden.

Daar komt nu een nieuwe groep bij: de BoBo's. Niet te verwarren met de ooit door Ruud Gullit in het leven geroepen afkorting van Bonds Bonzen!



Allemaal lezen ze hun eigen lijfbladen en soms hebben ze zelfs hun eigen tv- en radiostations. Reclamemakers richten zich graag op dit soort 'doorsnedes'.

De bobo’s zijn een Franse ontdekking, oftewel de ‘bourgeois bohèmes', vrij naar het boek Bobos in Paradise van de Amerikaan David Brooks. Het gaat om beroepsgroepen als kunstenaars, consultants, journalisten en informatici, tussen de 30 en 55 jaar oud.

Deze bobo’s zijn een kruising tussen een hippie en een yup. Ze hebben culturele en artistieke interesses, geld zat en doen alles om maar vooral niet burgerlijk over te komen. Ze beslaan 4 procent van de Franse bevolking, zijn zeer regelmatig op internet te vinden en erg gevoelig voor merken. Die kopen ze het liefst in verantwoorde winkels, bio-winkels zijn bijvoorbeeld erg populair onder bobo’s. Het is dus een doelgroep met hybride trekjes: ze consumeren zich feitelijk suf, maar afficheren zichzelf tegelijkertijd als nonconformistisch. Qua mediagebruik zijn ze met name gericht op de kwaliteitsmedia.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Thuiswerkers shoppen en facebooken vaker dan collega’s op kantoor
 ‘Zakelijke reizigers kiezen steeds vaker het OV’
 Wat is de taak van uw Data Protection Officer precies?
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Tweedeling dreigt in top interim-markt  (1) 
Veertien procent meest bezochte .nl-websites nog geen veilige verbinding (2) 
Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP (1) 
Liever leuk werk dan hoger salaris (2) 
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst (1) 
Vrouw bepaalt wintersportbestemming (1) 
Werknemers denken meer carrièrekansen te hebben dan ooit (1) 
top10
Ziekteverzuim kan flink omlaag door vitaliteit medewerkers te stimuleren
Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP
Tweedeling dreigt in top interim-markt
Veertien procent meest bezochte .nl-websites nog geen veilige verbinding
Op autovakantie: Nederlander onwetend over gebruik groene kaart
Blended workforce vraagt nieuwe leiderschapskwaliteiten
Vooral werknemers in contactberoepen ervaren grensoverschrijdend gedrag
Intelligent automation kan omzet van financiële dienstverleners verhogen
Wat is de taak van uw Data Protection Officer precies?
Vraag naar dataspecialisten verdubbeld
meer top 10