zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuwste trend: blurren

6 januari 2002 - Het heet 'blurren' en iedereen doet het: werken in de eigen tijd en privézaken regelen in werktijd. De werknemer mailt met zijn vrienden in de tijd van de baas, maar is ook niet te beroerd om thuis op zijn mobiele telefoon nog een klusje af te handelen.

Wie profiteert ervan? Werkgever of werknemer?



Het woord 'blurren' komt uit het Engels en betekent 'vervagen'. Werk en privéleven lopen steeds meer in elkaar over. Werd de werknemer vroeger voor elk overuur extra betaald, tegenwoordig dient hij bij nacht en ontij voor zijn baas klaar te staan. Tegelijk stelde de Registratiekamer dat werknemers zo'n 5 procent van hun werktijd besteden aan het internetten voor privé doeleinden. Werkgevers treden hier nauwelijks tegen op. Bang om de privacyregels te schenden, maar ook om gekwalificeerd personeel kwijt te raken.

De meeste deskundigen stellen evenwel dat er niks mis is met blurren. Het wederzijdse profijt van werkgevers en werknemers leidt tot evenwicht. Toch is uit onderzoek van de Organisatie voor Strategisch Arbeidsmarktonderzoek in Tilburg gebleken dat werknemers het vermengen van werk en privé niet prettig vinden. Breedveld: 'Wat dat betreft zijn Nederlanders een beetje hypocriet.

Ook sommige werkgevers hebben soms moeite met het blurren, omdat werknemers er gemakkelijk misbruik van kunnen maken. Deskundigen denken evenwel dat het arbeidsethos in Nederland èn de sociale controle van collega's sterk genoeg zijn om dat te voorkomen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10