zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Schrappen in A-merken onverstandig

9 februari 2006 - Winkeliers moeten voorzichtig zijn bij het verminderen van hun assortiment en het boycotten van merken. Vooral het schrappen van A-merken leidt tot boze reacties bij klanten. Minder bekende merken uit het schap halen kan niet zoveel kwaad. Dat maakt het de klant bovendien gemakkelijker om te kiezen.

Dit stelt Laurens Sloot in zijn proefschrift Een onderzoek naar consumentenreacties ten gevolge van assortimentsafwezigheid waarop hij donderdag 16 februari promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.



Ergernissen
Het niet beschikbaar zijn van het assortiment op het moment dat hij of zij het wil aanschaffen is een van de grootste ergernissen voor supermarktbezoekers. Ook veranderingen van het assortiment leiden ertoe dat consumenten gaan klagen, van winkel wisselen en de verkoop daalt.

Uitverkocht
Sloot onderzocht in het bijzonder hoe boodschappers reageren op uitverkocht zijn van producten, assortimentsrationalisatie en merksaneringen. Met name merksaneringen zijn actueel, gezien het recente conflict tussen Albert Heijn en Grolsch, waardoor het merk Grolsch bij veel winkels van Albert Heijn tijdelijk niet verkrijgbaar was. Uit de diverse studies blijkt dat de afwezigheid van met name de bekende merken zoals Heineken, Coca Cola, Becel en Lays in productgroepen van lekkernijen en genotsmiddelen (zoals bier, chips, sigaretten) leidt tot veel negatieve consumentenreacties en een verlies aan omzet.

Wasmiddel
Bij de afwezigheid van minder bekende merken en merken in standaard levensmiddelen zoals wasmiddel, toiletpapier en diepvriesgroente gaan consumenten minder snel klagen of van supermarkt te wisselen. Ook wisselen consumenten minder snel van supermarkt als er goede alternatieven zijn voor het artikel en/of merk dat afwezig is. Doordat veel assortimenten zijn opgebouwd uit soortgelijke artikelen kunnen winkeliers in veel gevallen geld en ruimte besparen door assortimenten te rationaliseren zonder dat de assortimentstevredenheid afneemt. Het blijkt zelfs dat de consumenten makkelijker en sneller hun keuze maken doordat het assortiment vaak overzichtelijker wordt bij een beperkte keuze.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10