zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Uitbesteden en innoveren kunnen samen gaan

9 februari 2006 - Het veel gehoorde pleidooi om het Nederlandse bedrijfsleven zich meer te laten richten op kennis en innovatie is deels achterhaald, of in ieder geval niet exact genoeg. Dit stelt prof.dr. Finn Wynstra in zijn oratie Inkoop, Leveranciers en Innovatie: Van VOC tot Space Shuttle.

Hij aanvaardt daarmee op vrijdag 17 februari zijn ambt als bijzonder hoogleraar Bedrijfskunde aan RSM Erasmus University.



Gezien het feit dat na goederen en diensten ook steeds meer innovatie-processen naar bijvoorbeeld China en India worden uitbesteed, wordt de vraag juist hoe bedrijven die toenemende, externe Research & Development-activiteiten effectief kunnen benutten.

De Oost
Ruim 400 jaar na de oprichting van de Verenigde Oost-Indische Compagnie reizen inkopers weer in groten getale 'naar de Oost'. Deze zogenoemde 'offshoring' trend creëert veel discussie over de toekomst van Westerse economieën. Daarbij wordt vaak verondersteld dat bedrijven alleen blijvend concurrentievoordeel kunnen behalen op basis van interne kennis en vaardigheden. Wynstra betoogt dat er zowel in de praktijk als in wetenschappelijk onderzoek steeds meer aandacht komt voor het feit dat bedrijven ook concurrentievoordeel kunnen behalen door op een slimme manier uit te besteden en in te kopen – en vooral door het opbouwen van langdurige en intensieve relaties met toeleveranciers.

VOC
Dat een strategisch perspectief op inkoop- en leveranciersmanagement kan bijdragen aan economische groei illustreert Wynstra aan de hand van de werkwijze van de VOC rond het belangrijke handelsproduct zwarte peper. De VOC bezat aantrekkelijke handelsconcessies in Palembang, aan de oostkust van Sumatra. Omdat de stad echter negentig kilometer landinwaarts lag, besteedde de VOC een groot deel van het transport van de peper naar Batavia uit aan de lokale sultan. Het was een 'win-win' situatie. Voor de sultan bracht dit een aantrekkelijke vergoeding op, en ook getuigde het van zelfstandigheid. Voor de Compagnie was het veel betrouwbaarder en goedkoper dan vervoer per grote Oost-Indiëvaarder. Het succes van de VOC berustte natuurlijk deels op wapengeweld, maar het waren dus ook slimme inkopers en uitbesteders.

Win-win
Ook vandaag de dag, bij de uitbesteding van diverse innovatieprocessen, kan intensieve samenwerking met leveranciers vanuit een lange-termijn, 'win-win' visie ondernemingen helpen om hun concurrentiekracht te vergroten. Voorbeelden daarvan zijn te vinden in de automobiel industrie, waar leveranciers liever voor Toyota aan nieuwe producten werken dan voor Ford en GM.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10