zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumenten geloven vooral 'gewone mensen'

29 januari 2006 - 'Iemand zoals ik' wordt wereldwijd door opinieleiders genoemd als meest betrouwbare informatiebron, zo blijkt uit de zevende Trust Barometer van Edelman. Dit onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd onder 2.000 opinieleiders in 11 landen. Werden in de voorgaande onderzoeken doktoren en academische experts als meest betrouwbaar genoemd, dit jaar wordt de 'gewone' man als zeer betrouwbaar ervaren.

In Europa is het vertrouwen in 'iemand zoals ik' gestegen van 33 procent in 2003 naar 56 procent in 2005 en in de VS van 20 procent naar maar liefst 68 procent. Ook wordt de 'gewone' werknemer door opinieleiders als geloofwaardiger beschouwd dan CEO's van bedrijven, behalve in Azië.



Microsoft
Uit het onderzoek komt Microsoft wereldwijd naar voren als meest betrouwbare organisatie, gevolgd door bedrijven in het land van herkomst van de respondenten, bijvoorbeeld Siemens in Duitsland, Toyota in Japan, Haier in China, Samsung in Zuid-Korea en Petrobas in Brazilië. Opvallend is dat Frankrijk, Duitsland en Italië ngo's noemden als Artsen zonder Grenzen en Greenpeace, hoewel er naar het vertrouwen in bedrijven met winstoogmerk werd gevraagd.

Media
Met betrekking tot vertrouwen in de media is 'televisie' de grote verliezer. Dit komt volgens de onderzoekers door de snelle opkomst van internet als belangrijkste bron van informatie. Op de vraag waar informatie vandaan wordt gehaald, noemt slechts 29 procent van de respondenten in de VS televisie nog als eerste, terwijl dit percentage in 2003 nog 39 procent was. Internet is daar gestegen met 9 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, 19 procent in totaal.

Kranten
Dezelfde trend is zichtbaar in Engeland waar televisie is gedaald met 9 procent. Van de respondenten kiest 33 procent voor dit medium als eerste bron van informatie. Ook hier een stijging in het voordeel van internet, van 5 naar 15 procent. Kranten blijven het meest vertrouwde medium van respondenten in Europa (32 procent), Brazilië en Korea. Kranten, waarvan men denkt dat de oplages lijden onder de opkomst van internet, blijken met 20 procent in de meeste markten onveranderd.

Analisten
Artikelen in bedrijfsbladen zijn volgens de gevraagde respondenten wereldwijd de meest betrouwbare bron van informatie over een bedrijf. In Europa scoren deze artikelen als tweede (na rapportages van analisten), met 60 procent (de VS: 66 procent, Canada: 53 procent, Brazilië: 75 procent). Gevolgd door vrienden en familie. Dit laatste laat in de VS een significante groei zien, van 35 procent in 2003 naar 58 procent dit jaar.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10