18 januari 2006 -
Het kan altijd gekker: na de MBA op afstand, de mini-MBA's, en de laatste vondst, een MBA in één dag, lanceert Guido Thys de ultiem overtreffende trap: de Bierviltjes-MBA. Het is zijn ludieke antwoord op de sterk aan inflatie onderhevige titel Master of Business Administration. Ooit een sterk merk, nu een weggeefartikel.
Goudomrande carrière
Niet zo lang geleden was een MBA-diploma het hoogste goed in managementland: wie het op zak had, was verzekerd van een goudomrande carrière, stelt Thys. Volgens hem is de status van de MBA-opleiding inmiddels tanende. Dat begon met het boek Managers, not MBAs (in het Nederlands: Managers, maar dan echte, waarin Henry Mintzberg de vraag stelt: levert het diploma eigenlijk wel wat op? Zijn antwoord was op z'n zachtst gezegd zeer genuanceerd, aldus Thys.
Ultrakorte versie Tegelijk trad er volgens de veelgevraagde managementspreker een versnelde beweging op bij het aanbod van programma's zoals een opleiding op afstand, een joint venture van een krant met een business school en een verkorte c.q. ultrakorte versie. En als klap op de vuurpijl: de MBA in één dag, een initiatief van trainingsburo Denkproducties. Met kreten als "acht meter managementboeken in 8 uur" en "greatest hits in management" wordt het laatste restje waarde aan het begrip MBA onttrokken, vindt Thys.
Kleiner en sneller Toch niet, want Thys heeft iets nog kleiners, snellers en natuurlijk even goeds gemaakt. Hij lanceert nu de Bierviltjes-MBA: een set van dertien bierviltjes die evenveel managementinstrumenten bevat als al die opleidingen en die in hun eenvoud de vinger leggen op even zo veel essentiële vragen over de organisatie, haar doelen, strategie en mensen. Het setje is gratis aan te vragen via www.customervaluecoaches.nl/mba.asp. De bierviltjes bevatten een -uiteraard- ultrakorte uitleg van enkele managementmodellen en roepen verder vooral op om contact op te nemen met één van de coaches van het Customer Value Netwerk waar ook Thys toe behoort. Een reclame-actie dus, maar wel een originele. De belofte van Thys: wie een afdoend antwoord kan geven op alle 13 vragen, verdient de titel MBA. Bierviltjes-MBA.
Commercial Ook in de Verenigde Staten is de devaluatie van de MBA-titel doorgedrongen, getuige deze tv-commercial van FedEx.