zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuw fenomeen: regulatory management

8 januari 2006 - Een bedrijf kan de interne organisatie nog zo goed inrichten, op nieuwe wetgeving – al dan niet in de waan van de dag door politici opgesteld – valt geen beleid uit te stippelen. Of toch wel? Adepten van regulatory management (reguleringsmanagement) stellen: bedrijven kunnen slim anticiperen op nieuwe wetten.

Verslaggever


Een regulatory manager onderzoekt wat nieuwe wetgeving betekent voor de onderneming. Zoals een politiek verslaggever uitlegt wat een nieuwe wet voor de burger betekent, zo doet een regulatory manager dat voor een bedrijf. Dat doen specialisten op hun vak natuurlijk al langer, maar goed regulatory management gaat verder dan een eenmalige lobby of pr-werk. Daarnaast vereist regulatory management een bedrijfsbrede aanpak. Dat valt van een specialist natuurlijk niet te verwachten.

Stappenplan
Adviesbureau McKinsey ontwikkelde onlangs een stappenplan waar degelijk regulatory management aan moet voldoen. Het bureau stelt: eerst moet een bedrijf in kaart brengen welk soort wetgeving invloed heeft op de bedrijfsvoering. Dat kunnen milieueisen zijn, maar ook reclame-eisen (denk aan de fastfoodketen). Daarna moet, in overleg met de aandeelhouders, een oplossing worden bedacht. En daarmee moet de organisatie wél rekening houden met de eventuele tegengestelde belangen van de aandeelhouders, zo stelt McKinsey. Tenslotte pleit het adviesbureau ervoor om regulatory management als constant proces te zien, geleid door een manager die korte lijnen heeft met de CEO van de organisatie.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Tanja  |   | 
7-02-2007
 | 
14:37 uur
Ik heb wat onderzoeken.
Onderzoeksvraag = "Wat is de invloed van een nieuwe wet op een organisatie?"

- Wat zijn de gevolgen voor de organisatie?
- Wat zijn de gevolgen voor het personeel?
- Wat zijn de gevolgen voor de klant(groep)?
- Zijn er verschillende belangen voor de verschillende partijen binnen de organisatie? Welke? Wat zijn de standpunten van die partijen?
- Zijn er tegengestelde belangen voor de verschillende partijen binnen de organisatie? Welke? Wat zijn de standpunten van die partijen?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10