8 januari 2006 -
Een bedrijf kan de interne organisatie nog zo goed inrichten, op nieuwe wetgeving – al dan niet in de waan van de dag door politici opgesteld – valt geen beleid uit te stippelen. Of toch wel? Adepten van regulatory management (reguleringsmanagement) stellen: bedrijven kunnen slim anticiperen op nieuwe wetten.
Verslaggever
Een regulatory manager onderzoekt wat nieuwe wetgeving betekent voor de onderneming. Zoals een politiek verslaggever uitlegt wat een nieuwe wet voor de burger betekent, zo doet een regulatory manager dat voor een bedrijf. Dat doen specialisten op hun vak natuurlijk al langer, maar goed regulatory management gaat verder dan een eenmalige lobby of pr-werk. Daarnaast vereist regulatory management een bedrijfsbrede aanpak. Dat valt van een specialist natuurlijk niet te verwachten.
Stappenplan Adviesbureau McKinsey ontwikkelde onlangs een stappenplan waar degelijk regulatory management aan moet voldoen. Het bureau stelt: eerst moet een bedrijf in kaart brengen welk soort wetgeving invloed heeft op de bedrijfsvoering. Dat kunnen milieueisen zijn, maar ook reclame-eisen (denk aan de fastfoodketen). Daarna moet, in overleg met de aandeelhouders, een oplossing worden bedacht. En daarmee moet de organisatie wél rekening houden met de eventuele tegengestelde belangen van de aandeelhouders, zo stelt McKinsey. Tenslotte pleit het adviesbureau ervoor om regulatory management als constant proces te zien, geleid door een manager die korte lijnen heeft met de CEO van de organisatie.
Ik heb wat onderzoeken.
Onderzoeksvraag = "Wat is de invloed van een nieuwe wet op een organisatie?"
- Wat zijn de gevolgen voor de organisatie?
- Wat zijn de gevolgen voor het personeel?
- Wat zijn de gevolgen voor de klant(groep)?
- Zijn er verschillende belangen voor de verschillende partijen binnen de organisatie? Welke? Wat zijn de standpunten van die partijen?
- Zijn er tegengestelde belangen voor de verschillende partijen binnen de organisatie? Welke? Wat zijn de standpunten van die partijen?