zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Strategische planning belemmert goede besluitvorming

1 januari 2006 - Het traditionele proces van strategische planning staat goede beluitvorming in de weg. Het eenmaal per jaar maken van strategische keuzes is te statisch. In plaats daarvan moeten topmanagers continu bezig zijn met strategieontwikkeling. Dat levert meer en betere strategische beslissingen op.

Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van consultancyfirma Marakon Associates en de Economist Intelligence Unit onder 156 senior managers bij grote bedrijven. Onder strategische planning wordt het jaarlijkse proces verstaan waarbij de belangrijke langetermijnbeslissingen worden genomen, veelal sterk geredeneerd vanuit de individuele bedrijfsonderdelen.



Strategische beslissingen
Bedrijven die volgens het model van strategische planning werken nemen jaarlijks gemiddeld 2,5 strategische beslissingen. Dat zijn beslissingen, aldus het onderzoek, die de winst met minstens tien procent kunnen doen groeien, zoals een overname of een reorganisatie. Meestal worden deze besluiten genomen in de twee maanden voorafgaand aan het jaarlijkse budgetteringsproces. Daar tegenover staan bedrijven die zich continu met strategieontwikkeling bezig houden en zich richten op individuele issues. Voorbeelden zijn Boeing en Microsoft. Deze bedrijven nemen jaarlijks ruim twee keer zoveel strategische beslissingen (gemiddeld 6,1).

Belemmerd
Volgens de onderzoekers worden bedrijven die op traditionele wijze aan strategievorming doen, belemmerd in hun besluitvorming. Strategische issues doen zich het hele jaar voor en niet één keer per jaar. Ook de focus op de bedrijfsstructuur werkt onnodig beperkend. Een bedrijfsstructuur kan immers worden veranderd. De onderzoekers concluderen dan ook dat het traditionele, strategische planningsmodel niet meer voldoet. Organisaties moeten toe naar een vorm van continue strategieontwikkeling met de nadruk op issues in plaats van bedrijfsonderdelen. Zo kunnen meer en betere strategische besluiten worden genomen.

Langste tijd gehad
Dat strategische planning zijn langste tijd heeft gehad, wordt door de ondervraagde topmanagers baamd. Slechts 10 procent vindt strategische planning nog de moeite van het proberen waard. De meeste managers geven aan dat strategische vraagstukken zich op elk moment kunnen voordoen. Strategische planning past daar niet bij.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
trisje  |   | 
30-04-2009
 | 
15:19 uur
wat verstaan jullie onder Beleid en planning

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10