28 december 2005 -
Heeft u moeite om zich te concentreren? Bent u snel afgeleid? Hebt u last van 'innerlijke razernij'? Bent u ongeduldig? Grote kans dat u dan geïnfecteerd bent met een nieuw virus dat het vooral op managers gemunt heeft: ADT – een variant op het bekendere AD(H)D.
Neurologisch verschijnsel
Steeds vaker krijgt psychiater Edward M. Hallowell in zijn praktijk overwerkte managers op bezoek die aan een nieuw neurologisch verschijnsel lijden met bovengenoemde symptomen. Daarnaast hebben mensen die aan ADT lijden, er moeite mee om georganiseerd te blijven, prioriteiten te stellen en hun tijd te managen. Hallowell noemt het verschijnsel Attention Deficit Trait (ADT), een variant op het bekendere verschijnsel Attention Deficit Disorder (ADD oftewel hyperactiviteit). Het wordt veroorzaakt door een te zware belasting van de hersenen.
"We komen nergens aan toe" Een senior vice-president beschreef het ADT-gedrag bij haarzelf én haar CEO als volgt: "Als ik zijn kantoor binnenstap om wat te bespreken, komen we nergens aan toe: zijn telefoon gaat, ik word op mijn gsm gebeld, iemand klopt op de deur, hij draait zich plotseling naar zijn computerscherm en gaat een e-mail schrijven, of hij begint over een of andere nieuwe kwestie waar ik wat aan moet doen. We werken ons helemaal ondersteboven alleen maar om het hoofd boven water te houden en zonder dat we ook maar Ãets belangrijks voor elkaar krijgen. Ik word er gek van!"
Richtlijnen van Hallowell Menig manager zal het bekend in de oren klinken. Dat is geen wonder, want in veel organisaties heeft het epidemische vormen aangenomen. Wat te doen? Hallowell geeft vier globale richtlijnen:
1. Stimuleer positieve emoties Creëer een omgeving waarin de hersenen optimaal kunnen functioneren: een positief, angstvrij klimaat. Dus bijvoorbeeld niet nóg meer technologische gadgets die het leven alleen maar gejaagder en onrustiger maken.
2. Zorg goed voor uw hersenen in fysieke zin Dus: voldoende slaap, gezond eten, genoeg beweging.
3. Organiseer uw werk op de manier die het best bij u past Zodat u niet als gevolg van desorganisatie onderpresteert en onvoldoende resultaat boekt.
4. Bescherm uw voorhoofdshersenen Dat wil zeggen: take a break, slow down – neem de tijd die u nodig heeft om dingen te doorgronden, om te luisteren, om vragen te stellen en om te verwerken wat mensen tegen u hebben gezegd.