zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

ADT-virus rukt op onder managers

28 december 2005 - Heeft u moeite om zich te concentreren? Bent u snel afgeleid? Hebt u last van 'innerlijke razernij'? Bent u ongeduldig? Grote kans dat u dan geïnfecteerd bent met een nieuw virus dat het vooral op managers gemunt heeft: ADT – een variant op het bekendere AD(H)D.

Neurologisch verschijnsel


Steeds vaker krijgt psychiater Edward M. Hallowell in zijn praktijk overwerkte managers op bezoek die aan een nieuw neurologisch verschijnsel lijden met bovengenoemde symptomen. Daarnaast hebben mensen die aan ADT lijden, er moeite mee om georganiseerd te blijven, prioriteiten te stellen en hun tijd te managen. Hallowell noemt het verschijnsel Attention Deficit Trait (ADT), een variant op het bekendere verschijnsel Attention Deficit Disorder (ADD oftewel hyperactiviteit). Het wordt veroorzaakt door een te zware belasting van de hersenen.

"We komen nergens aan toe"
Een senior vice-president beschreef het ADT-gedrag bij haarzelf én haar CEO als volgt: "Als ik zijn kantoor binnenstap om wat te bespreken, komen we nergens aan toe: zijn telefoon gaat, ik word op mijn gsm gebeld, iemand klopt op de deur, hij draait zich plotseling naar zijn computerscherm en gaat een e-mail schrijven, of hij begint over een of andere nieuwe kwestie waar ik wat aan moet doen. We werken ons helemaal ondersteboven alleen maar om het hoofd boven water te houden en zonder dat we ook maar íets belangrijks voor elkaar krijgen. Ik word er gek van!"

Richtlijnen van Hallowell
Menig manager zal het bekend in de oren klinken. Dat is geen wonder, want in veel organisaties heeft het epidemische vormen aangenomen. Wat te doen? Hallowell geeft vier globale richtlijnen:

1. Stimuleer positieve emoties
Creëer een omgeving waarin de hersenen optimaal kunnen functioneren: een positief, angstvrij klimaat. Dus bijvoorbeeld niet nóg meer technologische gadgets die het leven alleen maar gejaagder en onrustiger maken.

2. Zorg goed voor uw hersenen in fysieke zin
Dus: voldoende slaap, gezond eten, genoeg beweging.

3. Organiseer uw werk op de manier die het best bij u past
Zodat u niet als gevolg van desorganisatie onderpresteert en onvoldoende resultaat boekt.

4. Bescherm uw voorhoofdshersenen
Dat wil zeggen: take a break, slow down – neem de tijd die u nodig heeft om dingen te doorgronden, om te luisteren, om vragen te stellen en om te verwerken wat mensen tegen u hebben gezegd.

Meer tips vindt u op Kluwer Management.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10