22 november 2005 -
Bedrijven zijn in 2005 nauwelijks transparanter geworden over de impact van hun bedrijfsvoering ten opzichte van milieu, mensenrechten, werknemers en economie. Een klein aantal bedrijven doet het al jaren erg goed, bij een flink aantal is een sterke verbetering te zien, maar het grootste deel van de Nederlandse ondernemingen presteert nog onder de maat.
Transparantiemonitor
Dat blijkt uit de 'Transparantiebenchmark' van Berenschot in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken. Het betreft een onderzoek naar de mate van verantwoording die bedrijven in hun jaarverslagen afleggen over hun activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Hiervoor beoordeelt Berenschot de jaarverslagen van de 100 grootste beursgenoteerde en 79 grootste niet-beursgenoteerde Nederlandse bedrijven op transparantie op het gebied van MVO. Hoe transparanter een bedrijf is, hoe hoger het eindigt op de Transparantieladder.
Beursgenoteerd Snelste stijger op de ladder is Ahold. Ook aardappelzetmeelbedrijf AVEBE, agrarisch handelsbedrijf ABCTA, Akzo Nobel en Fortis hebben de transparantie van de maatschappelijke informatie sterk verbeterd ten opzichte van 2004. In totaal zijn er meer stijgers dan dalers op de lijst. Beursgenoteerde bedrijven stijgen sneller dan niet-beursgenoteerde.
Sector Voor het eerst zijn dit jaar ook de resultaten per sector bekeken. Binnen sectoren zijn soms grote verschillen per bedrijf te zien. Opvallend is dat de banksector met kop en schouders boven het gemiddelde uitsteekt. Drie banken behoren tot de voorhoede. ICT-bedrijven en zorgverzekeraars doen het gemiddeld een stuk slechter, maar VGZ-IZA eindigt juist weer hoog op de transparantiebenchmark.