zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Medewerkers geven eigen organisatie én manager een onvoldoende

21 november 2005 - Medewerkers in het Nederlandse bedrijfsleven en bij de overheid waarderen het functioneren van de eigen organisatie gemiddeld met een rapportcijfer van 5,7. Leidinggevenden beoordelen het functioneren met een krappe voldoende (5,9). Werknemers geven een ruime onvoldoende (4,3).

In het bedrijfsleven is men gemiddeld meer tevreden over het functioneren van de eigen organisatie dan bij de overheid. Grotere organisaties geven een lagere waardering dan kleinere organisaties. Dat blijkt uit een onderzoek door Twynstra Gudde, naar het functioneren van organisaties in Nederland.



Strategievorming
Zorgpunten voor de organisaties zijn vooral de wijze van strategievorming, het ontbreken van een passend HR-beleid (zowel voor leidinggevenden als medewerkers), de effectiviteit van vergaderen, het goed aanpakken van verandertrajecten en het streven van organisaties naar het creëren van een inspirerend werkklimaat. Een klimaat dat onder andere ontstaat door te zoeken bij medewerkers naar de balans tussen organisatieambities en individuele ambities.

Beoordelingsgesprekken
Meer tevreden zijn organisaties over het goed aansluiten van de strategie op ontwikkelingen in de omgeving, het houden van periodieke voortgangs- en beoordelingsgesprekken en het aansluiten van de lopende verandertrajecten op de strategie van de organisatie.

Succesfactoren
Succesfactoren bij de beter presterende organisaties liggen met name in een goed strategieproces, waarin wordt ingespeeld op zowel ontwikkelingen in de omgeving als behoeften uit de organisatie. Beter presterende organisaties beschikken over een eenvoudige organisatiestructuur, waarin taken en verantwoordelijkheden duidelijk zijn. Daarbij wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van de benodigde competenties van leidinggevenden, er vinden periodieke voortgang- en beoordelingsgesprekken plaats en medewerkers zien de organisatie als middel om persoonlijke ambities te realiseren.

Gebrek aan passie
Werknemers geven specifiek aan ontevreden te zijn over de leidinggevende, het loopbaanbeleid, de ontwikkelingsmogelijkheden en de aandacht voor individuele ambities. Volgens Ferry Bezem, partner Bedrijfsvoering en HRM van Twynstra Gudde, ontbreekt het managers vooral aan passie. Men zoekt te snel naar eenvoudige oplossingen voor problemen, zonder de echte oorzaken te kennen. Vertrouwen en openheid ontbreken. Het effect is lagere prestaties en minder motivatie en energie onder medewerkers. Middelmatigheid viert hoogtij en te weinig mensen steken hun kop boven het maaiveld uit. Volgens Bezem is het belangrijk dat de manager kritisch naar zichzelf kijkt en naar zijn medewerkers leert luisteren; dit zorgt voor meer motivatie, dynamiek en veranderbereidheid in organisaties.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10