21 november 2005 -
Nederlandse managers lezen hun krant steeds vaker online. Dat blijkt uit de nieuwe ICT Barometer van Ernst & Young, een onderzoek onder ruim zeshonderd Nederlandse directeuren en managers. Het zijn met name gratis sites die worden gelezen, hoewel een toenemend aantal managers ook betaalde online abonnementen heeft.
Opzeggen
Het succes van papieren dagbladen en dagbladsites is onder Nederlandse managers ongeveer gelijk: 60 procent maakt wel eens gebruik van deze media. Voorheen bleven digitale dagbladen altijd achter bij de papieren versies. Het lijkt bovendien slechts een kwestie van tijd voordat de digitale krant de papieren versie voorbij streeft: 13 procent van de abonnementhouders geeft aan dat de komst van digitale dagbladen een reden is om het papieren abonnement op te zeggen.
Gratis sites Het is wel de vraag of managers ook voor hun digitale krant willen gaan betalen, of dat uitgeverijen de inkomsten vooral uit reclame moeten halen. Momenteel zijn het voornamelijk gratis sites die gelezen worden. Slechts 12 procent van de ondervraagden maakt wel eens gebruik van een betaalde dagbladsite. Digitale dagbladen krijgen gemiddeld een zeven als rapportcijfer. De sites van het NRC en Trouw scoren het best.