17 november 2005 -
Goed management is een belangrijke succesfactor voor innovatie. In Europa richten overheden zich vooral op onderzoek en ontwikkeling (R&D). Daar gaan dan ook vrijwel alle stimuleringsgelden naar toe. Maar het blijkt dat R&D voor slechts 25 procent bepaalt hoe succesvol bedrijven zijn met vernieuwen.
De organisatie van een bedrijf en de manier van managen bepalen dat voor 75 procent. Dat blijkt uit een onderzoek onder 9.000 Nederlandse bedrijven dat is uitgevoerd door wetenschappers van het Strategic Renewal Center van de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
Plat en weinig hiërarchisch De meest innovatieve bedrijven blijken allemaal een platte, weinig hiërarchische structuur te hebben. Binnen de bedrijven wordt veel in teams gewerkt, die regelmatig van samenstelling veranderen. Werknemers zijn breed inzetbaar en over het algemeen hoog opgeleid. Het management staat open voor nieuwe ideeën en is goed op de hoogte van de wetenschappelijke ontwikkelingen op hun terrein. Er is veel contact met kennisinstellingen zoals universiteiten en TNO.
Kosten 80 procent van de onderzochte bedrijven bleek niet aan deze voorwaarden te voldoen. Die zijn juist hiërarchisch georganiseerd. en managers zijn er vooral bezig met het snijden in de kosten. Ze durven weinig risico's te nemen. De meest innovatieve bedrijven maken een goede combinatie tussen het verminderen van de kosten en het ontwikkelen van nieuwe producten.
Geen subsidie De meeste vernieuwende bedrijven hebben nog nooit subsidie van de overheid ontvangen. Ook privatisering, zoals in de energiesector, blijkt een remmend effect te hebben. Bedrijven hebben in zo'n situatie de neiging om zich te concentreren op het verlagen van de kosten.
Innovatiesucces Het innovatiesucces van bedrijven werd onder meer bepaald op basis van omzet- en winstcijfers, het aantal nieuwe producten dat een bedrijf op de markt brengt en of een nieuw product als eerste op de markt verscheen.