zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers kunnen leren van orka's

17 november 2005 - Door het positieve te waarderen, ontstaat er een plezieriger sfeer en minder stress. Dat is de kernboodschap in het boek van Kenneth Blanchard, De Orka Award. Hij gebruikt daarvoor de metafoor van orka's die getraind worden. Door vertrouwen te kweken en goed gedrag te belonen, krijg je meer van ze voor elkaar dan wanneer je ze steeds weer op hun fouten wijst.

Negatieve reactie


Meestal grijpen leidinggevenden pas in als er echt iets misgaat. Dat gebeurt dan in de vorm van een negatieve reactie. Terwijl een positieve reactie en reageren met een ombuiging juist het beste werken. Ombuigen is een heel effectieve manier om met ongewenst gedrag om te gaan. Het is een erg krachtige reactie omdat je iemand weer op het juiste spoor zet en tegelijk respect en vertrouwen handhaaft omdat je niet negatief reageert op de uitglijder.

Stelregels
Om 'orka-management' te doen slagen is er een viertal stelregels:

1. Beloon mensen onmiddellijk
2. Leg uit wat ze goed of bijna goed deden
3. Laat uw eigen positieve gevoel daarover merken
4. Moedig hen aan op die goede manier door te gaan


Bron: Kluwer Management
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10