zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klachttevredenheid betekent klanttevredenheid

8 november 2005 - Het lijkt een open deur: de manier waarop een bedrijf klachten afhandelt is van grote invloed op de loyaliteit van de klanten. Maar er is meer aan de hand, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. De onderzoekers ontdekten grofweg twee soorten klachtenmanagement: de mechanische en de organische methode.

De mechanische manier is gebaseerd op een aantal vaste richtlijnen waar medewerkers zich aan houden als er een klacht binnenkomt. Bij de organische methode is het meer een kwestie van houding: medewerkers worden als het ware 'opgevoed' met een aantal waarden en normen van waaruit zij zelf bepalen hoe ze een klacht afhandelen.



Overheersende factor
Uit het onderzoek blijkt dat de eerste benadering beter werkt in een b-to-c- dan in een b-to-b-setting. Kennelijk heeft de consument behoefte aan zekerheid in de vorm van regels. Een andere interessante uitkomst is dat 'klachttevredenheid' de overheersende factor is bij klanttevredenheid. Met andere woorden: direct na een klacht is de beleving van de klant zó gekleurd door de manier waarop deze wordt afgehandeld, dat eerdere loyaliteitsgevoelens daardoor bijna volledig worden 'overruled'. Zelfs klanten die voorheen heel tevreden waren, kunnen dus verloren gaan door een slecht klachtenmanagement.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10