30 oktober 2005 -
Nederlandse bedrijven nemen te snel hun verlies als het gaat om afgeschreven rekeningen, terwijl deze vorderingen nog verkoopbaar zijn. Dat constateert het Amerikaanse bedrijf
In de VS is het heel gebruikelijk om oninbare vorderingen te verkopen aan bedrijven die alles op alles zetten om alsnog een flink deel van dit afgeschreven geld op te halen. Deze trend is overgewaaid naar Europa en ook Nederland was kort geleden aan de beurt.
Incassobureaus Hilco Receivables is het eerste bedrijf in Nederland dat zich volledig heeft gespecialiseerd in het opkopen van schulden bij banken en andere kredietverstrekkers. De organisatie biedt directe betaling voor afgeschreven vorderingen. Met deze manier van werken, is er naast incassobureaus een nieuw fenomeen waarmee meer kapitaal op de markt komt. Vaak werkten partijen als Hilco overigens nauw samen met incassobureaus om een maximaal rendement te verkrijgen.
Consumptief krediet "Per hoofd van de bevolking staat in Nederland voor 1097 euro consumptief krediet uit. Niet iedereen is in staat dit netjes terug te betalen", zegt Arno Lam, directeur van Hilco Receivables Europe. In korte tijd heeft de Nederlandse vestiging van het bedrijf meer dan 100 miljoen euro aan afgeschreven vorderingen opgekocht bij ondernemingen. In de Verenigde Staten heeft het in tien jaar tijd een portefeuille opgebouwd van meer dan 3,5 miljard euro. Daar wordt jaarlijks voor 90 miljard dollar aan oude vorderingen opgehaald en groeit de markt per jaar met liefst 10 procent.
Kredietverstrekkers Per jaar wordt in Nederland voor 10,4 miljard euro aan consumptief krediet verstrekt. Dit gebeurt onder andere door banken, creditcardmaatschappijen en andere consumptief kredietverstrekkers. Volgens Hilco Receivables wordt daarvan minimaal 250 miljoen (2,5 procent) oninbaar geacht en afgeschreven. Hilco Receivables neemt deze vorderingen over.