zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven schrijven vorderingen te snel af

30 oktober 2005 - Nederlandse bedrijven nemen te snel hun verlies als het gaat om afgeschreven rekeningen, terwijl deze vorderingen nog verkoopbaar zijn. Dat constateert het Amerikaanse bedrijf

In de VS is het heel gebruikelijk om oninbare vorderingen te verkopen aan bedrijven die alles op alles zetten om alsnog een flink deel van dit afgeschreven geld op te halen. Deze trend is overgewaaid naar Europa en ook Nederland was kort geleden aan de beurt.



Incassobureaus
Hilco Receivables is het eerste bedrijf in Nederland dat zich volledig heeft gespecialiseerd in het opkopen van schulden bij banken en andere kredietverstrekkers. De organisatie biedt directe betaling voor afgeschreven vorderingen. Met deze manier van werken, is er naast incassobureaus een nieuw fenomeen waarmee meer kapitaal op de markt komt. Vaak werkten partijen als Hilco overigens nauw samen met incassobureaus om een maximaal rendement te verkrijgen.

Consumptief krediet
"Per hoofd van de bevolking staat in Nederland voor 1097 euro consumptief krediet uit. Niet iedereen is in staat dit netjes terug te betalen", zegt Arno Lam, directeur van Hilco Receivables Europe. In korte tijd heeft de Nederlandse vestiging van het bedrijf meer dan 100 miljoen euro aan afgeschreven vorderingen opgekocht bij ondernemingen. In de Verenigde Staten heeft het in tien jaar tijd een portefeuille opgebouwd van meer dan 3,5 miljard euro. Daar wordt jaarlijks voor 90 miljard dollar aan oude vorderingen opgehaald en groeit de markt per jaar met liefst 10 procent.

Kredietverstrekkers
Per jaar wordt in Nederland voor 10,4 miljard euro aan consumptief krediet verstrekt. Dit gebeurt onder andere door banken, creditcardmaatschappijen en andere consumptief kredietverstrekkers. Volgens Hilco Receivables wordt daarvan minimaal 250 miljoen (2,5 procent) oninbaar geacht en afgeschreven. Hilco Receivables neemt deze vorderingen over.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10