zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Imitatie leidt tot meer empathie

18 oktober 2005 - Spiegelen werkt! Mensen hebben de onbewuste neiging het gedrag, de gezichtsexpressies en de manier van spreken van anderen na te doen. Dat bevordert de binding tussen mensen. Imitatie heeft voordelen voor beide partijen: gesprekken lopen soepeler; het wederzijds begrip en de empathie en sympathie nemen toe. Dat versterkt weer het imitatiegedrag.

Als mensen elkaar onaardig vinden imiteren ze minder, maar de positieve cirkel van imitatie en sympathie kan op gang komen als een van de partijen bewust aan het na-apen slaat. Dat blijkt uit onderzoek waarop sociaal wetenschapper Mariëlle Stel vorige maand promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.



Imitatie van gezichtsuitdrukkingen
Stel concludeert op basis van een proef met het al dan niet nadoen van de gezichtsuitdrukkingen, dat personen die imiteren emoties makkelijker overnemen en zich meer verplaatsen in het perspectief van de ander. Bovendien hadden deze proefpersonen meer begrip en sympathie voor de geïmiteerde.

Onecht
Een ander proef liet zien dat imitatie tweetallen meer emotioneel op elkaar afstemt en leidt tot meer empathie en begrip. Imitatie geeft ook meer binding en een soepeler contact. Bovendien voelden proefpersonen die nagedaan werden dat de ander meer waardering voor hen had. Wanneer emotionele expressies echter als onecht worden ervaren, heeft dat geen positief effect. In die zin heeft Michel Hoetmer het bij het rechte eind. Die betoogde onlangs dat spiegelen niet werkt, als de emoties niet echt zijn.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10