zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Imitatie leidt tot meer empathie

18 oktober 2005 - Spiegelen werkt! Mensen hebben de onbewuste neiging het gedrag, de gezichtsexpressies en de manier van spreken van anderen na te doen. Dat bevordert de binding tussen mensen. Imitatie heeft voordelen voor beide partijen: gesprekken lopen soepeler; het wederzijds begrip en de empathie en sympathie nemen toe. Dat versterkt weer het imitatiegedrag.

Als mensen elkaar onaardig vinden imiteren ze minder, maar de positieve cirkel van imitatie en sympathie kan op gang komen als een van de partijen bewust aan het na-apen slaat. Dat blijkt uit onderzoek waarop sociaal wetenschapper Mariëlle Stel vorige maand promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.



Imitatie van gezichtsuitdrukkingen
Stel concludeert op basis van een proef met het al dan niet nadoen van de gezichtsuitdrukkingen, dat personen die imiteren emoties makkelijker overnemen en zich meer verplaatsen in het perspectief van de ander. Bovendien hadden deze proefpersonen meer begrip en sympathie voor de geïmiteerde.

Onecht
Een ander proef liet zien dat imitatie tweetallen meer emotioneel op elkaar afstemt en leidt tot meer empathie en begrip. Imitatie geeft ook meer binding en een soepeler contact. Bovendien voelden proefpersonen die nagedaan werden dat de ander meer waardering voor hen had. Wanneer emotionele expressies echter als onecht worden ervaren, heeft dat geen positief effect. In die zin heeft Michel Hoetmer het bij het rechte eind. Die betoogde onlangs dat spiegelen niet werkt, als de emoties niet echt zijn.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10