zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Face-to-face communicatie effectiever dan email

3 augustus 2001 - Elektronische communicatie verloopt niet altijd even goed, omdat het niet mogelijk is er menselijke emoties mee over te brengen. Dat concluderen onderzoekers van de Amerikaanse Temple University in Philadelphia.

De onderzoekers lieten groepen collega's een bedrijfsproces analyseren en verbeteren. Een aantal groepen moest face-to-face communiceren, de rest had contact via e-mail. Het kostte de e-mail-groepen ongeveer tien keer zo lang om hetzelfde over te brengen.



'Mensen hebben zich in de afgelopen duizenden jaren eigen gemaakt ideeën met meer dan alleen woorden over te brengen. E-mail, SMS en andere elektronische vormen van communicatie missen de nuances en emoties die andere vormen van communicatie karakteriseren,' verklaart onderzoeksleider Ned Kock tegen persagentschap Newsbytes. Communicatie via de telefoon valt tussen face-to-face-gesprekken en elektronische communicatie in. De telefoon maakt met nuancering van de stem enige vorm van contextuele communicatie mogelijk.

Toch waren de uitkomsten niet alleen negatief. De deelnemers hadden het gevoel dat hun individuele inbreng bij de e-mail-conversaties beter tot zijn recht kwam. Bovendien kon men deelnemen aan de discussie op een tijdstip dat persoonlijk het beste uitkwam. Ook deed men zijn best om de beperkingen van elektronische communicatie te compenseren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Investeren in de natuur loont, óók voor de economie
 De impact van datacenters op energie-efficiëntie en de CO2-uitstoot
 Vier manieren om onkostenprocessen te verbeteren in economisch moeilijke tijden
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
Top-drie leiderschapstips voor het winnen van het WK voetbal
Cyberschaamte volgens specialisten digitale security woord van het jaar
Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
meer top 10