zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie soorten briljante leiders

7 september 2005 - Er bestaan drie soorten briljante leiders: entrepreneurs, managers en charismatische leiders. Dit is het uitgangspunt van het boek In their time: the greatest business leaders of the 20th Century van Harvard Business School Press. Wat hun managementstijl ook is, een ding hebben ze gemeen: ze kennen de tijdgeest en doen er hun voordeel mee.

Contextuele intelligentie


Bekende voorbeelden zijn Henry Ford, Estee Lauder en Jack Welsh. Zij bezaten allen 'contextuele intelligentie' op het gebied van techniek, politiek, sociale ontwikkelingen en demografie en pasten hun bedrijf aan de veranderende omstandigheden aan. Ze werden door de tijdgeest beďnvloed, maar hadden op hun beurt ook invloed op de tijd waarin ze leefden.

Top-10
De auteurs stelden een overzicht samen van de grootste Amerikaanse ceo's. 7.000 executives werd gevraagd naar hun keuze en hieruit ontstond een ranglijst.

De top-10 is als volgt:

1. Samuel Walton (Wal-Mart),
2. Walter Disney (Walt Disney)
3. Bill Gates (Microsoft)
4. Henry Ford (Ford Motor)
5. John P. Morgan (J.P. Morgan Chase)
6. Alfred Sloan (General Motors)
7. Jack Welch (General Electric)
8. Raymond Kroc (McDonald's)
9 en 10. William Hewlett en David Packard (Hewlett-Packard)


Bron: MD Weekly
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
 Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
 Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Customer experience verbeteren met digitalisatie supplychain
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
meer top 10