zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Prijskorting op lange termijn doodlopend spoor

7 september 2005 - Het geven van prijskortingen door fabrikanten heeft vaak weinig en soms zelfs een contraproductief effect. Dat betoogde marketingdeskundige Peter Leeflang onlangs tijdens het congres What`s going on in retailing?, dat in Rotterdam op initiatief van European Business Studies werd gehouden.

Referentieprijs


Volgens Leeflang zijn prijskortingen op lange termijn heel vaak niet lucratief. Het verlenen van hoge prijskortingen tast namelijk de referentieprijs in het hoofd van de consumenten aan; deze wennen dus snel aan de lagere prijzen, gaan geen extra producten kopen en accepteren niet dat de prijs later weer wordt verhoogd.

Drie halen, twee betalen
Met name merken die een hoog marktaandeel genieten, trekken over het algemeen weinig profijt van een prijskorting. Er zijn ook productcategorieen waarbij een prijskorting op een bepaald product leidt tot kannibalisatie op andere producten van hetzelfde merk. Leeflang adviseert fabrikanten om de referentieprijs van hun product hoog te houden en geen kortingspercentages te communiceren: 'Drie halen, twee betalen' is een betere optie.`Daarnaast doen fabrikanten er verstandig aan om hun kortingsacties vergezeld te laten gaan van promotie-activiteiten binnen en buiten de winkel.


Bron: MKBnet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
 Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
 Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Waarom vlot het niet met diversiteit op de werkvloer?
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
meer top 10