zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Prijskorting op lange termijn doodlopend spoor

7 september 2005 - Het geven van prijskortingen door fabrikanten heeft vaak weinig en soms zelfs een contraproductief effect. Dat betoogde marketingdeskundige Peter Leeflang onlangs tijdens het congres What`s going on in retailing?, dat in Rotterdam op initiatief van European Business Studies werd gehouden.

Referentieprijs


Volgens Leeflang zijn prijskortingen op lange termijn heel vaak niet lucratief. Het verlenen van hoge prijskortingen tast namelijk de referentieprijs in het hoofd van de consumenten aan; deze wennen dus snel aan de lagere prijzen, gaan geen extra producten kopen en accepteren niet dat de prijs later weer wordt verhoogd.

Drie halen, twee betalen
Met name merken die een hoog marktaandeel genieten, trekken over het algemeen weinig profijt van een prijskorting. Er zijn ook productcategorieen waarbij een prijskorting op een bepaald product leidt tot kannibalisatie op andere producten van hetzelfde merk. Leeflang adviseert fabrikanten om de referentieprijs van hun product hoog te houden en geen kortingspercentages te communiceren: 'Drie halen, twee betalen' is een betere optie.`Daarnaast doen fabrikanten er verstandig aan om hun kortingsacties vergezeld te laten gaan van promotie-activiteiten binnen en buiten de winkel.


Bron: MKBnet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vrouwelijke werknemer verbergt ware gevoelens op het werk
 Een derde van werkend Nederland heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag
 CFO's willen kosten besparen vanwege recessiezorgen
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
Ruim helft Gen Z ervaring met uitbuiting of mishandeling op werk
Video-Leren: het hoe en waarom
Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
meer top 10