zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Prijskorting op lange termijn doodlopend spoor

7 september 2005 - Het geven van prijskortingen door fabrikanten heeft vaak weinig en soms zelfs een contraproductief effect. Dat betoogde marketingdeskundige Peter Leeflang onlangs tijdens het congres What`s going on in retailing?, dat in Rotterdam op initiatief van European Business Studies werd gehouden.

Referentieprijs


Volgens Leeflang zijn prijskortingen op lange termijn heel vaak niet lucratief. Het verlenen van hoge prijskortingen tast namelijk de referentieprijs in het hoofd van de consumenten aan; deze wennen dus snel aan de lagere prijzen, gaan geen extra producten kopen en accepteren niet dat de prijs later weer wordt verhoogd.

Drie halen, twee betalen
Met name merken die een hoog marktaandeel genieten, trekken over het algemeen weinig profijt van een prijskorting. Er zijn ook productcategorieen waarbij een prijskorting op een bepaald product leidt tot kannibalisatie op andere producten van hetzelfde merk. Leeflang adviseert fabrikanten om de referentieprijs van hun product hoog te houden en geen kortingspercentages te communiceren: 'Drie halen, twee betalen' is een betere optie.`Daarnaast doen fabrikanten er verstandig aan om hun kortingsacties vergezeld te laten gaan van promotie-activiteiten binnen en buiten de winkel.


Bron: MKBnet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10