zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Prijskorting op lange termijn doodlopend spoor

7 september 2005 - Het geven van prijskortingen door fabrikanten heeft vaak weinig en soms zelfs een contraproductief effect. Dat betoogde marketingdeskundige Peter Leeflang onlangs tijdens het congres What`s going on in retailing?, dat in Rotterdam op initiatief van European Business Studies werd gehouden.

Referentieprijs


Volgens Leeflang zijn prijskortingen op lange termijn heel vaak niet lucratief. Het verlenen van hoge prijskortingen tast namelijk de referentieprijs in het hoofd van de consumenten aan; deze wennen dus snel aan de lagere prijzen, gaan geen extra producten kopen en accepteren niet dat de prijs later weer wordt verhoogd.

Drie halen, twee betalen
Met name merken die een hoog marktaandeel genieten, trekken over het algemeen weinig profijt van een prijskorting. Er zijn ook productcategorieen waarbij een prijskorting op een bepaald product leidt tot kannibalisatie op andere producten van hetzelfde merk. Leeflang adviseert fabrikanten om de referentieprijs van hun product hoog te houden en geen kortingspercentages te communiceren: 'Drie halen, twee betalen' is een betere optie.`Daarnaast doen fabrikanten er verstandig aan om hun kortingsacties vergezeld te laten gaan van promotie-activiteiten binnen en buiten de winkel.


Bron: MKBnet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing
 Global Wealth Report 2020 van Allianz: Welvaartsimmuniteit
 Een anderhalvemeterkantoor inrichten is geen onmogelijke opgave
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Managers onderschatten cyberdreigingen massaal
reacties
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing (1) 
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk (1) 
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal (1) 
Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde  (1) 
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro (1) 
Nederlanders schelden erop los (tegen chatbots) (1) 
Drie toepassingen voor digitalisering in kantoor ‘na corona’ (1) 
top10
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal
Werkgever heeft geen oog voor stress en burn-out klachten
Werkrelaties onder druk tijdens de coronacrisis?
Flexkrachten onmisbaar voor opstarten economie na lockdown
Aantal werkende studenten zonder uitzicht op contractverlenging verdubbeld
Zoekvraag naar waterflessen verzesvoudigd in vijf jaar
'Te weinig ambitie kabinet voor versterken digitale economie'
Twee derde werkenden beoordeelt nieuwe collega(’s) op uiterlijk
Ruim 70 procent overheidswebsites niet digitaal toegankelijk
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk
meer top 10