zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Prijskorting op lange termijn doodlopend spoor

7 september 2005 - Het geven van prijskortingen door fabrikanten heeft vaak weinig en soms zelfs een contraproductief effect. Dat betoogde marketingdeskundige Peter Leeflang onlangs tijdens het congres What`s going on in retailing?, dat in Rotterdam op initiatief van European Business Studies werd gehouden.

Referentieprijs


Volgens Leeflang zijn prijskortingen op lange termijn heel vaak niet lucratief. Het verlenen van hoge prijskortingen tast namelijk de referentieprijs in het hoofd van de consumenten aan; deze wennen dus snel aan de lagere prijzen, gaan geen extra producten kopen en accepteren niet dat de prijs later weer wordt verhoogd.

Drie halen, twee betalen
Met name merken die een hoog marktaandeel genieten, trekken over het algemeen weinig profijt van een prijskorting. Er zijn ook productcategorieen waarbij een prijskorting op een bepaald product leidt tot kannibalisatie op andere producten van hetzelfde merk. Leeflang adviseert fabrikanten om de referentieprijs van hun product hoog te houden en geen kortingspercentages te communiceren: 'Drie halen, twee betalen' is een betere optie.`Daarnaast doen fabrikanten er verstandig aan om hun kortingsacties vergezeld te laten gaan van promotie-activiteiten binnen en buiten de winkel.


Bron: MKBnet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Digitale platforms verhogen de werkstress bij 33 procent van de Nederlandse medewerkers
 Finance professionals opgelucht naar kantoor
 Vaker volgen van security-trainingen voorkomt cyberincidenten
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Houten wandpanelen voor een warme en huiselijke sfeer
reacties
Weg met de werkdip: vijf tips voor meer plezier in je werk (1) 
Nog maar één op de negen starters kan eigen huis kopen (1) 
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (3) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
top10
Noodgedwongen een oppas van de zaak als secundaire arbeidsvoorwaarde
Kwart Nederlanders wil sociale media verwijderen
Meer dan de helft van de Nederlanders voelt zich uitgeblust na werkdag
Organisaties ergeren zich aan onbekwame sollicitanten op technische vacatures
Wist je dat leren onderdeel is van het vieren van een jubileum?
Gebrek aan zakelijke vaardigheden developers zorgt voor disconnectie met bestuursraden
Groeiende genderkloof voor werkbaar werk
Nederland op twaalfde plaats als voorkeursland om in te wonen en te werken
‘AI en ML zijn onmisbaar geworden in cybersecurity’
Niets verdeelt mannen en vrouwen zo als de auto. Maar hoe zit het echt?
meer top 10