zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumenten krijgen meer belangstelling voor ethisch zakendoen

22 juni 2005 - De afgelopen jaren is de aandacht voor ethiek in het bedrijfsleven onder consumenten flink toegenomen. Uit onderzoek van de Britse National Consumer Council blijkt dat 90 procent van de consumenten graag een bijdrage levert aan een beter milieu. En bovendien bereid is daarvoor meer te betalen. Gelooft u het?

Bezorgdheid


Het materialisme van de jaren negentig lijkt plaats te maken voor bezorgdheid over het milieu, uitbuiting in Derde Wereldlanden en andere ethische kwesties. Uit recent onderzoek van Ipsos UK blijkt dat 65 procent van alle volwassenen meer af wil weten van de sociale handelswijze van bedrijven. Vaak hangt de mening van de consument over het ethisch gehalte van zakendoen samen met geld.

Hardcore
Mensen nemen aan dat milieuvriendelijke producten duurder zijn en 63 procent is bereid daar ook voor te betalen. Hoe hoger het inkomen, hoe meer geld men bereid is voor ethisch zakendoen uit te geven. Volgens Ipsos zijn er twee groepen geinteresseerden, 'hardcore' en 'lite'. De eerste groep onderzoekt bedrijven waarmee zij contact hebben grondig en beschouwt de 'lites' als gemakzuchtig. De 'lites' zeggen onvoldoende tijd te hebben om alles na te lopen. Bovendien is het lang niet altijd mogelijk het ethisch gehalte van bedrijven te bepalen. En zo kunnen lites met een zuiver geweten toch alles kopen.


Bron: MKBnet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10