16 juni 2005 -
Veel mensen klagen dat het winkelstraatbeeld zo eentonig wordt. Grote winkelketens verdrijven de kleine winkelier en de bakker op de hoek. Toch hoeft dat niet, zo blijkt in België. Daar heeft de traditionele bakker zelfs marktaandeel gewonnen op de grote supermarktketens.
Warme bakker
Het marktaandeel van de speciaalzaken groeide met 1 procent, waardoor gerekend in bestedingen 59 procent van het brood bij de warme bakker gekocht wordt. Dat blijkt uit recente cijfers van de Belgische organisatie voor warme bakkers, VLAM. Deze ontwikkeling is opvallend aangezien de Belgische warme bakkers - net als hun Nederlandse collega`s - de afgelopen jaren marktaandeel aan de supermarkten hebben verloren.
Strijd In Nederland lijken de supermarkten de strijd te hebben gewonnen; ze zijn inmiddels de grootste broodverkopers. In Belgie daarentegen kopen de meeste consumenten nog altijd hun brood bij de speciaalzaak. Het VLAM denkt dat dit te maken heeft met het zeer goede imago dat de Belgische bakkers hebben. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat 90% van de Belgen de traditionele bakker als 'de specialist voor brood en banket' beschouwt en deze ziet als 'een echte vakman'.
Nederlandse bakkers, slagers en groentelieden: weet wat u te doen staat. Ga de strijd aan met het smakeloze supermarktassortiment!
Bron:MKBnet