zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MKB ziet China wel zitten

22 mei 2005 - Voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) zijn en nog veel barrières als het gaat om de handel met China. Toch is het MKB zeer positief over de Chinese markt. ABN Amro hield donderdagavond een inventarisatie over de in januari gehouden handelsmissie naar China.

Deze missie stond onder leiding van het ministerie van Economische Zaken in samenwerking met MKB-Nederland en ABN Amro. Uit de inventarisatie blijkt dat één op de vijf Nederlandse ondernemers het al tijdens de missie is gelukt om een opdracht of een contract te sluiten.



Knelpunten
Inmiddels doet het merendeel van deze MKB-bedrijven dat op de reis is meegeweest, zaken met China. Bedrijven zijn enthousiast over de handelsmogelijkheden, maar lopen in de praktijk tegen een aantal knelpunten. Zo zijn er ondanks de toetreding van China tot de Wereldhandelsorganisatie (WTO) op regionaal niveau veel richtlijnen nog niet doorgevoerd. Dit belemmert de handel.

Intellectueel eigendom
De wet- en regelgeving is zeer complex en ook vormen de taal- en cultuurverschillen soms grote obstakels. Daarnaast moet het bedrijfsleven het intellectueel eigendom goed vastleggen, om het kopiëren van producten tegen te gaan. Geadviseerd wordt in het voortraject een Chinese student in Nederland in dienst te nemen en met een lokale partner te werken die goed bekend is met de Chinese taal en cultuur.

Groeicijfers
China is op dit moment één van de belangrijkste nieuwe handelsbestemmingen voor het Nederlandse MKB. Met groeicijfers van 8 à 9 procent ontwikkelt de Chinese markt zich razendsnel. Ruim 15 procent van het internationaal actieve MKB doet reeds zaken met China. Opvallend is dat 40 procent, omgerekend circa 40.000 MKB-bedrijven, zich op dit moment oriënteert op de handelsmogelijkheden, zo blijkt uit onderzoek van de bank en MKB-Nederland.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10