19 mei 2005 -
Na de eerste jubelverhalen over de beursgang van TomTom komt nu de eerste kritiek los. De introductieprijs zou aan de hoge kant zijn. Uitgaande van een introductie koers tussen de 14 en 18,5 euro wordt de Amsterdamse onderneming maximaal 2 miljard euro waard. Volgens AME Research is dat wel erg veel voor een bedrijf dat maar één goed lopende product heeft.
Zo'n 70 procent van de aandelen blijft overigens in handen van het management, dat hiermee op papier multimiljonair wordt.
Toereikend Volgens AME Research is is er financieel geen dringende reden om naar de beurs te gaan. De winstgevendheid is ruimschoots toereikend om zonder extra vermogen alle in het prospectus beschreven doelen te realiseren, aldus het bureau. Volgens de analyse blijven er twee redenen over: naamsbekendheid en incasseren voor de huidige aandeelhouders. TomTom is uiterst succesvol met zijn navigatieproduct TomTom Go, dat uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. Gebruikers hoeven het apparaat slechts op hun dashboard te plaatsen.
Geen patenten Het navigatieproduct is ook gelijk het enige succesvolle product van TomTom, namelijk de GO 300. Alle andere producten moeten hun bestaansrecht nog bewijzen. In het prospectus ontbreekt een concrete uitwerking van welke producten in de toekomst op de rol staan, aldus analist Adriaan Meij. Hij wijst er verder op dat TomTom in de basis niet meer is dan een design- en marketingbedrijf. Het bedrijf heeft geen internationaal erkende patenten of copyrights.
Concurrentie AME staat niet alleen in zijn kritiek. Ook Van Lanschot Bankiers laat zich volgens Het Financieele Dagblad kritisch uit over de beursgang. TomTom kan volgens de bank binnen enkele kwartalen zware concurrentie verwachten. Andere partijen hebben immers eenvoudig toegang tot de markt voor portable navigatiesystemen.