zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Toenemende scepsis over beursgang TomTom

19 mei 2005 - Na de eerste jubelverhalen over de beursgang van TomTom komt nu de eerste kritiek los. De introductieprijs zou aan de hoge kant zijn. Uitgaande van een introductie koers tussen de 14 en 18,5 euro wordt de Amsterdamse onderneming maximaal 2 miljard euro waard. Volgens AME Research is dat wel erg veel voor een bedrijf dat maar één goed lopende product heeft.

Zo'n 70 procent van de aandelen blijft overigens in handen van het management, dat hiermee op papier multimiljonair wordt.



Toereikend
Volgens AME Research is is er financieel geen dringende reden om naar de beurs te gaan. De winstgevendheid is ruimschoots toereikend om zonder extra vermogen alle in het prospectus beschreven doelen te realiseren, aldus het bureau. Volgens de analyse blijven er twee redenen over: naamsbekendheid en incasseren voor de huidige aandeelhouders. TomTom is uiterst succesvol met zijn navigatieproduct TomTom Go, dat uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. Gebruikers hoeven het apparaat slechts op hun dashboard te plaatsen.

Geen patenten
Het navigatieproduct is ook gelijk het enige succesvolle product van TomTom, namelijk de GO 300. Alle andere producten moeten hun bestaansrecht nog bewijzen. In het prospectus ontbreekt een concrete uitwerking van welke producten in de toekomst op de rol staan, aldus analist Adriaan Meij. Hij wijst er verder op dat TomTom in de basis niet meer is dan een design- en marketingbedrijf. Het bedrijf heeft geen internationaal erkende patenten of copyrights.

Concurrentie
AME staat niet alleen in zijn kritiek. Ook Van Lanschot Bankiers laat zich volgens Het Financieele Dagblad kritisch uit over de beursgang. TomTom kan volgens de bank binnen enkele kwartalen zware concurrentie verwachten. Andere partijen hebben immers eenvoudig toegang tot de markt voor portable navigatiesystemen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10