zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Fictieve merknamen in opkomst

3 mei 2005 - Bedrijven die nog een merknaam moeten verzinnen doen er goed aan om een fictieve naam te nemen in plaats van een productbeschrijvende merknaam. Dat stellen de auteurs van het recent verschenen boek Verzamelde merken.

Afkortingen


Merknamen zijn vaak een afkorting, inkorting of samentrekking van woorden. Van de 3.166 merken die in het boek staan, vallen er ruim 1.000 onder deze categorie. Goede voorbeelden zijn Omo (Old Mother Owl), de Spar (door eendrachtige Samenwerking Profiteren Allen Regelmatig) en Sandd (send and deliver). Ook spelen de namen van de oprichters vaak een rol bij merknamen. Opel komt bijvoorbeeld van Adam Opel en Berini staat voor Bertus, Rinus en Nico.

Fantasienamen
De meeste merknamen zijn echter fantasienamen, die kunnen verwijzen naar figuren, plaatsen of bijvoorbeeld Griekse of Latijnse woorden. Merknamen hebben in veel gevallen niets te maken met het product waar ze voor staan, maar blijven toch sterk en lang hangen bij de consument. Een voorbeeld hiervan is de fictieve naam Haägen-Dazs. De laatste tijd is eroverigens een trend dat er steeds meer pseudo hightech merknamen worden verzonnen. Niuz staat bijvoorbeeld voor news en Chello voor `say hello`. Verder zijn suggestieve namen in opkomst, zoals Start voor een uitzendbureau.


Bron: MD Weekly
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10