27 april 2005 -
Direct mail is een steeds populairdere en succesvolle manier om de klant te benaderen. Consumenten hebben er ook geen moeite mee, sterker nog: ze stellen het wel op prijs. Reclame via de telefoon en aan de deur geeft een kleine kans op commercieel succes. Klanten zijn daar namelijk niet van gediend.
Massamarketing
Consumenten stellen een persoonlijke benadering via de brievenbus het meest op prijs. Massamarketing daarentegenheeft zijn beste tijd gehad. Dat alles blijkt uit onderzoek van de van direct-mailbedrijven Wegener DM, Selekt Mail en DHL Global Mail, geen onbevooroordeelde partijen dus.
Respons Slechts 12 procent van de ondervraagden heeft nooit gereageerd op een aanbieding via de post, terwijl meer dan 30 procent vaker dan vijf keer een aankoop deed. Van de consumenten staat meer dan de helft positief tegenover DM. Een groep van 23 procent beoordeelt de directe benadering negatief en gooit veel van de reclamepost meteen weg zonder te openen. Klanten krijgen het liefst post vlak na het weekend. Met 24 procent van de ondervraagden staat de maandag bovenaan als gewenste ontvangstdag.
Prullenbak Klanten maken wel een onderscheid tussen verschillende aanbieders. Vooral post van loterijen, kredietaanbieders, banken verzekeringen en goede doelen verdwijnt vaak ongezien in het ronde archief. Aanbiedingen van supermarkten, warenhuizen en kledingzaken worden juist heel goed bekeken. Circa zeven procent wil zelfs meer post van deze adverteerders ontvangen.
Slecht Consumenten hebben de minste waardering als ze direct persoonlijk worden aangesproken. Commerciële boodschappen via de telefoon en verkopers aan de deur en op straat scoren uitgesproken slecht bij klanten. Meer dan zestig procent geeft aan niet gediend te zijn van deze vormen van reclame.