Managers ergeren zich aan 'opwaarts delegeren' door werknemers
21 april 2005 -
Er wordt veel onderzoek gedaan naar wat medewerkers van hun manager vinden. Omgekeerd gebeurt minder. Het trainingsbureau InContext deed dit wel. Wat blijkt? Managers ergeren zich vooral aan het afschuifgedrag van hun medewerkers.
De top-5 van gedragingen waarmee leidinggevenden moeite hebben is als volgt:
1. Opwaarts delegeren Mensen die geen verantwoording nemen en de bal terugleggen bij de leidinggevende
2. Smoezen Werknemers verzinnen soms smoezen voor elkaar of tonen overmatig begrip
3. Roddelen Vooral een probleem als het over de manager gaat. Ook samenklitten tegen de baas, 'reactief' schoppen in plaats van pro-actief en productief te zijn
4. Knelpunten Niet bespreken Lastige situaties die niet boven tafel komen en worden stilgehouden
5. Niet werken Kletsen, privé bellen of internetten
Volgens Thomas Benedict, directeur van InContext, zijn deze ergernissen te verminderen door zelf een 'leukere' manager te worden. Door het creëren van een plezierige werkomgeving, verwerven managers zich in zekere zin het recht om eisen te stellen aan de eigen werknemers en deze werknemers ook te wijzen op eventueel vervelend gedrag, zegt Benedict.
Bron:Zibb.nl