zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klanten ingezet voor productinnovatie

28 maart 2005 - BMW introduceerde onlangs een online toolkit waarmee klanten nieuwe ideeën aanbrachten. Van de 1.000 gebruikers van de kit werden er 15 uitgenodigd om met BWM`s ingenieurs te praten; hun ideeen worden verwerkt in de nieuwe prototypes. Het is een voorbeeld van een nieuw fenomeen: steeds meer ondernemingen betrekken hun klanten direct bij het ontwerp van nieuwe producten.

Feedback en hulp


Traditioneel sturen ondernemingen marketingonderzoekers de markt op om klantbehoeften te ontdekken. Dit is echter een kostbare strategie waarvan het succes niet verzekerd is. Gebruikersinnovatie is geen nieuw fenomeen, wel dat ondernemingen het actief gebruiken bij hun productontwikkeling. Niet alleen is een vraaggestuurde innovatie succesvoller dan een aanbodgestuurde, de onderneming krijgt directe feedback en hulp vanuit de markt. Bovendien is gebruik van zogeheten 'lead users' goedkoper dan een r&d-medewerker.

Klantinnovatie
De dominante zienswijze op innovatie is dat mensen betaald willen worden voor hun creativiteit. Bij klanten is dit echter niet het geval - ze zijn zeer bereid samen te werken met de onderneming en een superieur product samen te stellen. De opkomst van online communities en toolkits is een belangrijke oorzaak van de toenemende klantinnovatie.


Bron: MKBnet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10