zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Stoppen met loyaliteitsprogramma kost klanten

7 maart 2005 - Waarschuwing: begint u eenmaal aan een klantenkaart of spaarsysteem, dan komt u er niet meer vanaf. Deskundigen betwijfelen of loyaliteitsprogramma's wel werken, maar bestaat het programma eenmaal, dan kunt u het maar beter niet afschaffen. Dat kost namelijk klanten.

Als een loyaliteitsprogramma wordt afgeschaft, beïnvloedt dat het koopgedrag vaak negatief en loopt de klant makkelijker weg. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met de Carlson Marketing Group.



Afschaffen?
Uit eerder onderzoek blijkt dat veel bedrijven met een klantenkaart niet of nauwelijks gebruik maken van de klantgegevens die dit oplevert. Aangezien de directe effecten van een programma op klantgedrag moeilijk vast te stellen zijn en hoge investeringen vereisen, leidt dit ertoe dat loyaliteitsprogramma's onder druk staan. Bedrijven overwegen klantenkaarten af te schaffen of hebben die beslissing al genomen.

Populair
Loyaliteitsprogramma's zijn wel degelijk populair onder consumenten. Vrijwel iedereen (95 procent van de respondenten) heeft minimaal één klantenkaart en 35 procent van de respondenten heeft maar liefst vier of meer kaarten op zak. Veel consumenten antwoorden bevestigend op de vraag of hun koopgedrag is veranderd na deelname in een loyaliteitsprogramma. Bijna 40 procent van de respondenten geeft aan meer te zijn gaan besteden bij het bedrijf, slechts twee procent van de respondenten is minder gaan besteden. Nog sterker is het positieve effect op retentie: 53 procent van de respondenten geeft aan dat de kans groter is dat ze klant blijven door het programma.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10