17 februari 2005 -
Productie in lagelonenlanden levert vaak veel minder op dan bedrijven vooraf verwachten. Ze rekenen vooraf gemiddeld op een kostenbesparing van 40 procent, maar in de praktijk zijn ondernemingen meestal niet meer dan 10 procent goedkoper uit. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Duitse tak van managementconsultancybureau McKinsey en de universiteit van Darmstadt.
Zij deden onderzoek onder 54 grote en merendeels Duitse bedrijven in de elektronica, auto-onderdelenindustrie en makers van machines. De meeste bedrijven weten in goedkope productielanden niet meer dan 10 procent te besparen. Slechts 20 procent van de bedrijven weet aanzienlijk meer te besparen.
Voldoende innovatie De onderzoekers concluderen dat Duitsland als vestigingsland voor verwerkende industrie beslist niet ten dode is opgeschreven. Ze benadrukken het belang van producten met een hoge toegevoegde waarde. In die gevallen is het zaak dat de afdeling research en development in de directe nabijheid van de productie is. Autofabrikant BMW en sportmerk Puma zijn in de ogen van de onderzoekers goede voorbeelden van vernieuwende bedrijven.