zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kostenbesparingen in lagelonenlanden vallen tegen

17 februari 2005 - Productie in lagelonenlanden levert vaak veel minder op dan bedrijven vooraf verwachten. Ze rekenen vooraf gemiddeld op een kostenbesparing van 40 procent, maar in de praktijk zijn ondernemingen meestal niet meer dan 10 procent goedkoper uit. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Duitse tak van managementconsultancybureau McKinsey en de universiteit van Darmstadt.

Zij deden onderzoek onder 54 grote en merendeels Duitse bedrijven in de elektronica, auto-onderdelenindustrie en makers van machines. De meeste bedrijven weten in goedkope productielanden niet meer dan 10 procent te besparen. Slechts 20 procent van de bedrijven weet aanzienlijk meer te besparen.



Voldoende innovatie
De onderzoekers concluderen dat Duitsland als vestigingsland voor verwerkende industrie beslist niet ten dode is opgeschreven. Ze benadrukken het belang van producten met een hoge toegevoegde waarde. In die gevallen is het zaak dat de afdeling research en development in de directe nabijheid van de productie is. Autofabrikant BMW en sportmerk Puma zijn in de ogen van de onderzoekers goede voorbeelden van vernieuwende bedrijven.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10