zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wal-mart start charme-offensief

13 februari 2005 - Het Amerikaanse Wal-Mart is een charme-offensief gestart om zijn reputatie op te vijzelen. Hoewel de retailer in het blad Fortune als de meest bewonderde onderneming werd neergezet, heeft Wal-Mart veel critici.

De kritiek behelst vooral de magere arbeidsomstandigheden en de negatieve impact van Wal-Mart op zijn omgeving zoals dure infrastructurele kosten en aantasting van historische centra door de bouw van hypermarkten. Wal-Mart is daarom een drieledige strategie gestart.



Combinatie
Het reputatieoffensief is een combinatie van sociale, politieke en juridische strategieen. Op sociaal vlak benadrukt de retailer vooral de positieve aspecten van zijn business - goede carrieremogelijkheden, filantropische initiatieven en tegemoetkoming aan de behoeften van de lokale gemeenschappen en van werknemers. Op het politieke vlak geeft Wal-Mart lokale bestuurders meer zeggenschap over de inrichting van de openbare ruimte, spekt de onderneming grif de lokale belastingkas en laten medewerkers zich actief horen in de media om kritiek te counteren. Op het juridische vlak ten slotte worden steeds meer rechtszaken van werknemers en consumenten door Wal-Mart geschikt. Wal-Mart had op dit gebied een slechte reputatie.


Bron: MKBnet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10