20 januari 2005 -
Slim inkopen is onmiddellijk van invloed op de winst- en verliesrekening van een onderneming. Toch vindt slechts een minderheid van het Nederlandse bedrijfsleven inkoop belangrijk genoeg om een inkoopmanager in de centrale directie of in de Raad van Bestuur op te nemen.
Dat blijkt uit de jaarlijks te houden INSINC Strategic Purchasing Survey onder de 500 grootste bedrijven in Nederland.
Directielid Van de organisaties waarvan bekend is of inkoop deel uitmaakt van de directie of de Raad van Bestuur (RvB) heeft slechts 14 procent een inkoopdirecteur op het hoogste niveau. In de andere bedrijven rapport de inkoopverantwoordelijke aan een directielid of een facilitair manager.
Kostenbesparingen Bedrijven laten geld liggen door inkoop decentraal en op een laag niveau af te handelen, aldus Alex Couperus, partner van INSINC. "Als je bedenkt dat 10 Ã 15 procent kostenbesparingen haalbaar zijn met strategisch inkopen, zou ik daar mee beginnen voordat je mensen gaat ontslaan met alle kosten van dien."