zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

2005 wordt het jaar van de nieuwe consument

28 december 2004 - 2005 wordt op verscheidene fronten het jaar van de online consument. De Nederlander zoekt bovendien naar meer eenvoud, gezelligheid van familie en vrienden en gemeenschapszin want het tijdperk van individualisering is definitief voorbij.

Nieuwe behoefte


In het decembernummer van trendmagazine EYE onderbouwt trendanalist en strateeg Mare Nieborg bijvoorbeeld de opkomst van de boze consument als tegenreactie op de algehele onvrede over oorlog, recessie en gebrekkige integratie van minderheden. Een tegenreactie is volgens Nieborg altijd het gevolg van een nieuwe behoefte die is ontstaan door een 'gebrek' of een 'overdosis'. Zo is algemeen bekend dat als reactie op de verharding in de samenleving mensen weer behoefte hebben aan gezelligheid en gemeenschapszin. Daardoor ontstaan ook allerlei initiatieven die duidelijk moeten maken dat in de maatschappij nog heel veel positieve zaken zitten.

Tegentrend
Claudia Lieshout, Brechje Vissers en Marco Bevolo van Strategic Design bij Philips spreken in hetzelfde magazine van de tegentrend, die een reactie is op een bestaande trend. Ze noemen onder meer de groter wordende Europese Unie en de globalisering in het algemeen. De reactie daarop is dat mensen zich in kleinere verbanden terugtrekken.

Pokia
Een opvallende tegentrend is de Pokia, een mobiele telefoon waar een ouderwetse hoorn aan is bevestigd. De grote hoofdtelefoons die terugkomen, zijn een reactie op de oorplugjes die mensen beu blijken te zijn. Ondertussen blijven moderne merken het goed doen bij de consument. Zo werd eerder dit jaar tijdens de CoolBrands PublieksVerkiezing Apple als coolste merk gekozen. Ruim 25.000 consumenten brachten daar hun stem uit. Op een tweede plaats eindigde Google en derde werd iPod.

Prosumer
Verscheidene trendanalisten en strategen zien 2005 als het jaar van de strijdbare consument, in ieder geval als opvallend kritisch tegenwicht tegen allerlei producten en merken. Euro RSCG zag een nieuwe consument ontstaan, een die vaak meer weet dan de verkopers zelf. Ze volgen meestal de makelaars op de voet en lezen etiketten van producten alsof het vlugschriften zijn. Volgens IPAN, de Interactive Professionals Associatie Nederland, krijgt deze prosumer - ongeveer 25 procent van alle consumenten - in 2005 meer smoel.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10