Nederlanders beter in intercultuur management dan Amerikanen
28 december 2004 -
Amerikaanse managers zijn minder bedreven in het omgaan met culturele verschillen dan Europeanen. Amerikaanse bedrijven hebben weliswaar een goede afspiegeling aan culturen in dienst, maar zijn in hun benadering te lineair.
Dat vinden Fons Trompenaars en Charles Hampden-Turner, adviseurs op het gebied van intercultureel management.
Verzoenen Intercultureel management draait om drie zaken, stellen zij: herkenning, respect en verzoening. Volgens Trompenaars is inzicht in culturele verschillen alleen onvoldoende voor de dagelijkse praktijk. Het gaat immers om het spelen met die verschillen en het verzoenen van ogenschijnlijke tegenstellingen. In de praktijk van het bedrijfsleven blijkt dat vooral de bedrijven die het verzoenen goed beheersen succesvol opereren in een multiculturele omgeving.
Verdieping Volgens Trompenaars is het Amerikaanse bedrijfsmodel daarvoor totaal ongeschikt. Het Amerikaanse model denkt daarvoor te lineair - iets is goed of fout. En dit leidt tot overdrijving van de ene waarde ten koste van de andere. Het Amerikaanse bedrijfsleven gaat dan ook te getalsmatig om met diversiteit: ondernemingen spiegelen hun personeelsbestand alleen aan de demografische samenstelling van het land, verder vindt geen verdieping in die andere culturen of etniciteiten plaats. Europa heeft wat dat betreft een streepje voor - het omgaan met diversiteit zit in het Europese DNA.
Bron:Profnews