zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ruzies slokken 30 procent tijd manager op

22 december 2004 - Een manager besteedt gemiddeld 30 procent van zijn of haar tijd aan conflicten. Tweederde van alle functioneringsproblemen is te wijten aan een verstoorde verhouding tussen werknemers. Dit blijkt uit onderzoek van conflictbemiddelingsbureau Doornveld, waarover NRC Handelsblad bericht.

Financiële gevolgen


Volgens het bureau trekken conflicten op de werkvloer een zware financiële wissel op het bedrijfsleven. Uitgaande van de verloren arbeidsuren bedragen de kosten gemiddeld 10 procent van de loonkosten van de betrokken werknemers. TNO Arbeid becijferde vorig jaar dat jaarlijks 60.000 tot 100.000 mensen zich ziek melden wegens een conflict. Van hen belandt 3 tot 4 procent in de WAO.

Ontslag
Voor ten minste de helft van de werknemers die een bedrijf vrijwillig verlaten, heeft het stelselmatig niet oplossen van conflicten een belangrijke rol gespeeld. Bij onvrijwillig vertrek dat niet samenhangt met een reorganisatie, spelen conflicten in maar liefst 90 procent van alle gevallen een rol.

Mediator
Steeds vaker schakelen bedrijven bij conflicten een mediator in. Die doet geen uitspraak, maar helpt de ruziënde partijen om hun conflict uit de wereld te helpen. Het aantal mediators dat geregistreerd is bij het Nederlands Mediation Instituut (NMI) steeg de afgelopen vijf jaar van 664 naar 4.385. Naast burenruzies en scheidingen begeleidden zij in die periode zo'n 2.500 arbeidsconflicten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10