zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe creëer ik een hecht team?

19 december 2004 - Vraag: 'Ik ben teamcoördinator in het speciaal onderwijs. De school bestaat uit drie afdelingen. Kort geleden is de samenstelling van de teams veranderd. Op dit moment bestaat het team waar ik mee werk uit 30 mensen, zoals onderwijskrachten, ondersteuners en verzorgingsassistentes. Er wordt veel parttime gewerkt.' Judith Hamerlinck geeft antwoord.

Antwoord:


De kern van een team is dat er niet alleen een gezamenlijk doel is waaraan iedereen zijn steentje bijdraagt, maar ook dat het aspect 'samen' relatief grote aandacht krijgt. Het formuleren van heldere doelen die voor álle functies binnen je team aanspreken en recht doen aan de gezamenlijkheid, is dan ook je eerste uitdaging.
Toch kun je niet zonder individuele doelstellingen om mensen in hun functioneren te ondersteunen, maar die zijn als het goed is vooral een afgeleide van de overkoepelende doelen. Wees helder in je verhaal over wat iemands teambijdrage moet zijn, hoe het individuele aspect naar voren moet komen, en wat jij als teamcoördinator van die persoon verwacht.

Diverse doelen
In een team wordt verwacht dat mensen samen toe werken naar de diverse doelen. Geef creatief richting aan die samenwerking waarin ook zaken als wijze van elkaar informeren, besluitvorming en verbetertrajecten aan de orde moeten komen zodat ze voor iedereen helder en eenduidig zijn. De beperkingen in de contactmomenten (vooral door lessen en parttime werk) maken dat wellicht wat moeilijker dan anders. Je hoeft zeker niet altijd te proberen om iedereen met iedereen in contact te laten komen, je kunt ook diverse kruisverbanden laten ontstaan, enerzijds tussen mensen in dezelfde functie, en anderzijds tussen mensen die door hun werk logischerwijs met elkaar samen werken. Laat die verbanden zoveel mogelijk vanuit de mensen zelf ontstaan en benoem alleen de randvoorwaarden, regelgeving werkt hier nogal eens averechts en dan eindig je met zelf de onmogelijkheden van de contactmomenten moeten oplossen.

Teamleider
Een succesvol team begint in jouw eigen hoofd, en bij de aanname dat jij inderdaad een goede teamleider kunt zijn. Is dat inderdaad ook zo, waarom denk je dat je zelf een goede teamleider bent van zo'n grote groep - en heb je vertrouwen in je eigen team? Durf je inderdaad veel verantwoordelijkheid aan het team te laten en toch eindverantwoordelijkheid te nemen zonder je daar oncomfortabel bij te voelen? Waarom is de teamstructuur voor jullie beter dan een andere samenwerkingsvorm? Is je team evenwichtig samengesteld qua types mensen die je nodig hebt voor een goed team (niet alleen maar vernieuwers of niet alleen maar volgers en dergelijke).

Werksfeer
Als jij in gedachten al het succesvolle team 'bent' en het groeipad daarheen helder voor ogen hebt, dan draag je dat ook uit naar anderen en over op je collega's en teamgenoten. Hou zelf de doelen levendig en stimuleer je medewerkers om de wegen erheen te ontdekken, met elkaar te verkennen en keuzes te maken. Maak ook helder dát de taakverdeling zo ligt. Creëer en stimuleer een werksfeer die uitnodigt om goed samen te werken. Eigenlijk onnodig te vermelden dat je daar zelf het goede voorbeeld in moet geven. Hou je team gezond, en dan bedoel ik dat niet alleen letterlijk, maar vooral ook in de zin van een gezonde werksfeer. Een belangrijk item is dan ook het tijdig signaleren van en omgaan met spanningen en ontevredenheid. Met name waar veel met part-timers wordt gewerkt kan er een spanningsveld ontstaan tussen de fulltime medewerkers die 'hun werk afmaken' en de parttimers die exact op de afgesproken eindtijd stoppen omdat ze hun kind uit school moeten halen of andere verplichtingen hebben, die niet of beperkt ingezet kunnen worden voor extra taken en dergelijke. Zorg ervoor dat mensen niet alleen weten hoe ze hun ei kwijt kunnen (en voor een gezond team dat ook niet moeten nalaten), én constructief meedenken over een oplossing of andere benadering voor datgene wat ze aandragen.

Optimum
Last but not least: een smalle focus op alleen werk beperkt ook het soort contact dat mensen met elkaar hebben. Een breder persoonlijk beeld maakt dat ook zakelijke issues vaak makkelijker in perspectief worden gezet. Zoek naar het optimum tussen zakelijk en persoonlijk wat in jullie situatie goed werkt en hoe je dat vooral in de dagelijkse contacten kunt verwerken.

Judith Hamerlinck

Literatuurtip
  • Het team handboek - Peter Scholtes e.a.

    Klik hier voor meer artikelen van Judith Hamerlinck.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Judith Hamerlinck, online coachJudith Hamerlinck biedt via haar eigen site www.thebecompany.nl praktische informatie rondom de issues stress, problemen en zelfinzicht. Haar site is duidelijk, informatief, reikt oplossingen aan, en is zeer uitgebreid.

    Vraag het Asha
    De rubriek van Judith Hamerlinck wordt binnenkort overgenomen door Asha Kalijan. Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht.

    Naam

    Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)

    Vraag

  •  
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10