zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht stappen om veranderingen niet te laten mislukken

16 december 2004 - Veel veranderingstrajecten in bedrijven en bij de overheid mislukken. In een artikel op Managementsite analyseren Freek Peters en Dirk van Raalte hoe dit komt en hoe het anders kan.

Falen


Volgens de auteurs falen veel vernieuwingstrajecten omdat, met name gevestigde bedrijven en instellingen nog teren op het succes uit het verleden. Het échte besef om te veranderen ontbreekt. Verder worden reorganisatieplannen vaak groots en meeslepend aangekondigd. Dat is vaak onrealistisch met als gevolg: mislukking. Tot slot zijn veranderoperaties vaak cosmetisch van aard. Er verandert wel wat in de organisatie, maar de onderliggende machts- en bestuurspatronen blijven in wezen hetzelfde.

Uitgangspunten
Volgens de auteurs kan het ook anders. Ze dragen daarvoor acht uitgangspunten aan:

1. Doorbreken van het patroon
Dit vraagt om een veranderkundige aanpak die haaks staat op de heersende cultuur van het going concern, van integrale analyses en doorwrochte plannen.

2. Kleine stappen zeggen meer dan grote woorden
Quick wins werken als een hefboom in het vernieuwingsproces, en zegggen meer dan de zoveelste vlammende, maar obligate speech in het atrium.

3. Van buiten naar binnen
Concentreer op die vitale plekken en processen die raken aan het bestaansrecht en de levensvatbaarheid, aan de toegevoegde waarde voor de markt of de omgeving.

4. Geen methodiek maar maatwerk
Helaas zijn verandermethodieken vaak eenzijdig – bijvoorbeeld puur gericht op de procesbeheersing (ISO) of het personeelsmanagement (IiP) - of zo alomvattend en complex dat door de bomen het bos uit zicht verdwijnt (INK).

5. Regie en selectiviteit
Geen veelomvattende masterplanning, maar het aanjagen van enkele concrete initiatieven, direct op de core-business en het bestaansrecht van de organisatie.

6. De leiding in de stuurstoel
De verankering van een belangrijk vernieuwingstraject hoort hoog in de organisatie. Daar zal men zich natuurlijk laten ondersteunen door anderen, maar de uiteindelijke steun en besliskracht moet vanuit de leiding komen.

7. Vereenvoudigen en aanjagen
Focus vraagt maximaal drie speerpunten. Geen stapels sheets en actiepunten.

8. Lange adem, rechte rug
Veranderen gaat in kleine stappen. Een lange adem en een rechte rug zijn nodig, vooral als externe druk om te vernieuwen ontbreekt.

Artikel
Klik hier om het volledige artikel te lezen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10