zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Maak van uw product een cultproduct

15 december 2004 - De nieuwste trend in marketing is cultmarketing. Het positioneren van een merk als een subcultuur appelleert aan een diep verlangen van de mens aan mystiek, initiatie en groepsgevoel. Een cult wordt gedeeld door mensen van heel diverse origine.

Wat ze bindt is datgene waar hun bewondering naar uitgaat. Typische cultmerken zijn Apple, Harley Davidson en Linux. Zij hebben hun unieke status te danken aan een wereldwijde schare trouwe aanhangers die zich verbonden weten door een gelijke 'inwijding' in het merk, een afgeschermde groep en de daarmee samenhangende groepssolidariteit.



Jehova's getuigen
Uit de principes van de Kabbalaleer of Jehova's Getuigen kunnen marketeers afleiden hoe ze hun producten een mythische status kunnen geven:

1. Een 'heilige' positionering
Een 'heilige' positionering. Cultproducten moeten bij ingewijden een gevoel van mystiek oproepen, gebaseerd op ideologie, underdog-positie en geloofwaardigheid.

2. Beroemdheden
Celebrities moeten de internationale aantrekkingskracht van het cultmerk verhogen, ongeveer zoals Madonna dat doet voor de Kabbalaleer (en Thom Hoffman in Nederland voor de 'Respect2all' armbandjes, iets minder cult dus).

3. Gimmick
Een simpele gimmick moet het aanhangers mogelijk maken zich te onderscheiden van de 'goddelozen', al is het maar met een gekleurd armbandje.


Bron: MKBnet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10