zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ahold kan predikaat 'Koninklijk' kwijtraken, Shell niet

14 december 2004 - Ahold krijgt een jaar de tijd om aan te tonen dat het supermarktconcern het predikaat Koninklijk nog steeds waardig is. Shell is niet in de gevarenzone beland.

Dit volgt uit nieuwe regels rond het verlenen en behouden van het predikaat, die vorige week woensdag bij Koninklijke Beschikking zijn vastgesteld.



Ontnemen
Voorheen kon een 'koninklijke' onderneming met een beschadigde reputatie al het predikaat worden ontnomen. Onder de nieuwe regels krijgt het beschadigde bedrijf een jaar de tijd om aan te tonen welke maatregelen het heeft getroffen om herhaling te voorkomen. Aanleiding om de regels te wijzigen waren "recente gebeurtenissen in het bedrijfsleven", aldus de RVD-woordvoerder.

Boekhoudschandalen
Ahold kreeg in 1987 het predikaat toegekend door koningin Beatrix bij gelegenheid van het 100-jarig bestaan. Sindsdien mag het concern zich als Koninklijke Ahold presenteren. Ahold kwam vorig jaar in opspraak door boekhoudschandalen rond dochterondernemingen in met name de Verenigde Staten en Scandinavië. De affaires leidde tot de val van onder anderen bestuursvoorzitter C. van der Hoeven. Het bedrijf is nog altijd verwikkeld in allerlei juridische procedures wegens de boekhoudfraude.

Shell
Koninklijke/Shell Groep -dit jaar ook in opstraak vanwege geknoei met cijfers over de oliereserves- behoudt het predikaat Koninklijk ook als het volgend jaar verder gaat als de Britse vennootschap Royal Dutch Shell. Daarover heeft de oliemaatschappij contact gehad met het kabinet der koningin. Dat bevestigde Shell maandag. In 1907 gingen de Koninklijke Nederlandse Petroleum Maatschappij en het Britse Shell Transport and Trading samen al samen, maar het predikaat Koninklijk bleef van alleen van toepassing op het Nederlandse deel van de Groep.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10