zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe ga ik om met een medewerker die alleen in problemen denkt?

13 december 2004 - Vraag: Ik heb een medewerkster die in problemen denkt. Ze weet altijd wel iets te noemen wat (nog) niet goed is en ze heeft geen aandacht voor de dingen die wel goed gaan. Dat heeft een negatief effect op de sfeer in het team. Ze doet dit niet expres, het is een karaktertrek van haar. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Judith Hamerlinck geeft antwoord.

Antwoord:


Iemand die in problemen denkt en op aspecten focust die fout gaan, kan een waardevolle bijdrage leveren om zaken in evenwicht te houden en anderen tot nadenken te stemmen. Want het feit dat zij problemen kán zien en ziet wat nog niet goed is, houdt je in elk geval alert en kan je voor missers en dingen over het hoofd zien behoeden. Of en zo ja wat jij, zij of anderen daar vervolgens mee doen, is een ander verhaal.

Hoe ervaar jij het?
Wat dat betreft begint het dus bij jezelf, want doorgaans ervaar je dit soort input alleen als vervelend, irritant, problematisch. Het zou immers veel leuker zijn als iedereen enthousiast was en probleemloos meewerkte aan het doel dat jullie voor ogen hebben en dacht in oplossingen in plaats van in problemen. Iemand die dat niet doet, prikt een kleiner of groter gaatje in dat ideale plaatje, en dat neem je de ander kwalijk. Dat is je eigen huiswerk om te doen.

Bijdrage
Begin ermee om in jezelf de medewerkster te erkennen voor deze bijdrage die ze levert aan jullie bedrijfsproces, al is die minder gebruikelijk dan je meende dat die zou moeten zijn. Je zult merken dat als je dat binnen jezelf hebt geneutraliseerd, dit ook te merken is in je houding en uitstraling naar deze medewerkster. Iemand die erkend wordt voor zijn of haar aandeel in het geheel in plaats van steeds meer of minder bewust te worden afgewezen, zal op een andere manier in de groep komen te staan. En jouw veranderde houding ten opzichte van haar en de manier waarop je dat uitdraagt, zal ook zijn weerslag hebben op anderen die hiermee te maken hebben.

Kwaliteiten
Aannemend dat haar inbreng voldoende gefundeerd is, vraag je dan af hoe je van haar kwaliteiten gebruik kunt maken binnen je bedrijfs- en
veranderprocessen. Je hebt vermoedelijk voldoende mensen die wél aan de baanbrekende kant van de kar trekken, dit soort input heb je ook nodig om niet door te draven en in je enthousiasme zaken over het hoofd te zien. Positioneer haar ook als zodanig binnen de groep. Aan de andere kant kan je met haar aan tafel om de manier waarop ze invulling geeft aan deze kwaliteiten en inzichten, waar nodig beter af te stemmen op het aspect acceptatie door anderen. Laat haar ontdekken hoe ze dit als een zinvolle inbreng kan communiceren met haar management en collega's. De kans is groot dat je alleen al door dit proces waarin haar zienswijze als een wezenlijk onderdeel wordt betrokken, ook haar meer in evenwicht brengt, de scherpe kantjes eraf gaan en ze vanzelf ook meer ruimte in zichzelf vindt om de aspecten die wel goed gaan te waarderen.

Weerstand
En mocht het zo zijn dat deze houding echt niet constructief kan worden gezien en alleen voortkomt uit angst voor verandering, erken dat dan ook als gegeven en ga daar met haar over aan tafel. Accepteer dit gevoel en de huidige manier waarop ze daar uiting aan geeft, maar laat haar met ideeën komen om hier op een manier mee om te gaan die voor iedereen constructiever is, en spreek af om elkaar over de voortgang van het invoeren daarvan, periodiek specifiek te spreken. En realiseer je zelf dat haar afwijzende houding maar één van de manieren is om weerstand bij verandering tot uitdrukking te brengen, en dat bijvoorbeeld klakkeloos meegaan met elk nieuw plan net zo goed een vorm van weerstand kan zijn, in dit geval uit angst om tegengas te geven en de reacties daarop.

Judith Hamerlinck

Literatuurtip
  • Coachen op gedrag en resultaat - Pimedia

    Klik hier voor meer artikelen van Judith Hamerlinck.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Judith Hamerlinck, online coachJudith Hamerlinck biedt via haar eigen site www.thebecompany.nl praktische informatie rondom de issues stress, problemen en zelfinzicht. Haar site is duidelijk, informatief, reikt oplossingen aan, en is zeer uitgebreid.

    Vraag het Asha
    De rubriek van Judith Hamerlinck wordt binnenkort overgenomen door Asha Kalijan. Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht.

    Naam

    Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)

    Vraag

  •  
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10